Issue 13 (2018)

Contents

Full number

Title: GENDER RELATIONS IN THE ECONOMIC SECTOR OF UKRAINE
Author(s): T. M. Yamnenko, Y. O. Kolycheva
Pages: 7-11

Full text

Abstract

The problem of employment, both in developed countries of the EU and in Ukraine, is currently one of the most urgent. Among the most acute problems in the area of employment and the labor market, the International Labor Organization counts, in particular, a reduction in employment, job creation and an increase in the tendency of long-term unemployment. The above problems of employment have the greatest impact on women. As a result of globalization, informal labor relations are becoming increasingly threatening, which reduce job security and to which young workers of both sexes are inclined [1].
The article raises issues of gender imbalance in the economic sector of Ukraine. In this context, the role of gender equality as a fundamental component of the policy of democracy, which seeks to provide citizens with equal rights and opportunities regardless of gender, is highlighted. The urgency of the topic is confirmed by the number of scholars who laid the foundation for research on gender relations in the socio-economic sphere. The article deals with the problems of inequality in obtaining senior positions and salary, analyzes the data of Eurostat, the World Economic Forum, the State Statistics Service, the State Employment Service regarding the current demographic situation, the number of unemployed and employed people, women’s access to the labor market and their economic opportunities. Based on these data, conclusions are drawn regarding the current state of gender equality in Ukraine. The study compares unemployment rates among Ukrainian women and men in quantitative and percentage terms. The research provides normative legal acts of European and national legislation that have the function of regulating gender relations in society as a whole, and the economic sector, in particular. The causes of gender gaps in the salary of men and women are analyzed, as well as the types of professions and positions traditionally referred to as representatives of both sexes. The methods of overcoming gender inequality and measures for the effective development of the Ukrainian labor market through the implementation of gender sensitive policies in all spheres of public life are proposed.
Key words: gender equality, gender employment, labor market, labor remuneration, wages, unemployment, gender imbalance.

References

1. Политика в сфере занятости в целях устойчивого восстановления и развития Доклад VI – Международная конференция труда [Електронний ресурс] / Международное бюро труда // Международная конференция труда, 103-я сессия. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—relconf/documents/meetingdocument/wcms_240148.pdf.
2. Gender pay gap statistics [Електронний ресурс] / Eurostat Statistics Explained. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Gender_pay_gap_statistics#Gender_pay_gap_levels.
3. The Global Gender Gap Report [Електронний ресурс] / World Economic Forum. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://www.weforum.org/reports/the-global-gender-gap-report-2017.
4. Дані Державної служби статистики України [Електронний ресурс]: – 2018 – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrstat.gov.ua.
5. Дані Державної служби зайнятості [Електронний ресурс]: – 2018 – Режим доступу до ресурсу: https://www.dcz.gov.ua/.
6. Гендерна рівність і розвиток: погляд у контексті європейської стратегії України. – К.: Заповіт, 2016. – 244 c.
7. World Bank Open Data [Електронний ресурс] / The World Bank. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://data.worldbank.org/.
8. В. В. Сичова, Н. Ю. Абакумова, О. А. Корженко Гендерні особливості зайнятості молоді на ринку праці м. Харкова в 2014-2015 рр. (за даними Харківського міського центру зайнятості) / Теорія та практика державного управління. – Вип. 2 (49) – C.1-8.

Title: TO THE QUESTION OF THE ADMINISTRATIVE AND LEGAL STATUS OF THE STATE REPRESENTATIVE OF RIGHTS ON REAL ESTATE
Author(s): D. D. Ivanenko, O. A. Koval
Pages: 12-17

Full text

Abstract

The article is devoted to the administrative and legal principles of the activity of the state registrar. It is determined the basic range of normative and legal acts regulating the issues of educational and qualification requirements, procedure for appointment to the office, and the procedure for exercising the powers by the state registrar provided by the legislation. It has been ascertained that in practice there is a wide range of authorized entities to make decisions on entering registrations in the State Register of Real Property Rights to Real Estate, as stipulated by the norms of Art. 10 of the Law of Ukraine «On State Registration of the Real Estate Titles and their Encumbrances» (state registrar of the Center for the administrative services, state registrar of the accredited entity, state registrar at the Commission on the examination of complaints in the area of state registration under the Main Territorial Department of Justice, notary, a public executor, a private executor, the State Commission on State Registration Complaints). It was found that the state registrar are appointed in accordance with specialized legislation. Such registrars hold posts that are differ in public law positions. The financial support of the registrars’ activity is carried out by various public and private financial funds. Territorial competence of state registrars extends to the district determined by the legislation. It is studied out that at present the name and content of the term “state registrar” needs to be reviewed. Therefore, there is an urgent need for a fundamental legal study of the legal and administrative status of the registrar of rights in the field of estate in real property.
Key words: state executor, state registrar, state registration of real rights, Commission on complaints about state registration, real estate, notary, private executor.

References

1. Департамент державної реєстрації. Склад Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: /http://ddr.minjust.gov.ua/uk/a32240461519aea79dc5227b3abd866b/sklad_komisiyi.
2. Єдиний реєстр приватних виконавців України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://erpv.minjust.gov.ua.
3. Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://goo.gl/mUXE5S.
4. Про виконавче провадження: Закон України від 02.06.2016 № 1404-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1404-19/paran54#n54.5. Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень: Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1952-15.
6. Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. № 889-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/889-19.
7. Про діяльність Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації та Комісії з питань акредитації суб’єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб’єктів вимогам акредитації: наказ Мін’юсту від 12.01.2016 № 37/5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0042-16#n21. 8. Про затвердження Порядку акредитації суб’єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб’єктів вимогам акредитації від 25 грудня 2015 р. № 1130: постанова КМУ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1130-2015-%D0%BF.
9. Про затвердження Порядку видачі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю: наказ Мін’юсту від 11.07.2012 № 1043/5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1170-12.
10. Про затвердження Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації: постанова КМУ від 21.12.2016 № 990 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/990-2016-%D0%BF.
11. Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби: постанова КМУ від 25.03.2016 № 246 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/246-2016-%D0%BF/paran10#n10.
12. Про затвердження Порядку формування і ведення Єдиного реєстру приватних виконавців України: наказ Мін’юсту від 05.08.2016 № 2431/5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1125-16.
13. Про затвердження Спеціальних вимог до рівня професійної компетентності державних виконавців та керівників органів державної виконавчої служби: наказ Мін’юсту від 21.10.2016 № 3005/5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1441-16.
14. Про нотаріат: Закон України від 02.09.1993 р. № 3425-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3425-12.
15. Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів: Закон України від 02.06.2016 № 1403-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1403-19.
16. Про очищення влади: Закон України від 16.09.2014 № 1682-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1682-18
17. Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України від 07.06.2001 № 2493-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2493-14/parao88#o88.

Title: FEATURES OF REGISTRATION OF MEDICINAL PRODUCTS IN UKRAINE
Author(s): O. G. Strelchenko
Pages: 18-23

Full text

Abstract

In the proposed article, the peculiarity of the registration of drug circulation in Ukraine is feasible. In order to improve the determinants of “registration of medicines”, the author formulates such categories as “registration”, “state registration” and “registration of medicines” as a normative and legal procedure for the activities of public administration bodies (officials), the content of which is the implementation of registration actions by means of entering the corresponding records in the Uniform State Register, for the purpose of state registration and control of the legally recognized medicinal product, with the issuance of the corresponding official vidotstva of direct state registration of this product. It is determined that the state registration of medicines is carried out by the Ministry of Health of Ukraine on the basis of the application and results of examination of registration materials for such a remedy, conducted by the State Expert Center of the Ministry of Health of Ukraine in the manner prescribed by the Ministry of Health of Ukraine. In the case when the medicinal product is registered with the European Medicines Agency, the state registration of the original medicinal product is carried out without conducting the said examination on the basis of the application, registration materials, including the report on the evaluation of the registration dossier of the said Agency, and the Center’s opinion on the compliance with the instructions for use and methods quality control of the medicinal product for registration materials. Verification of such compliance is carried out in the manner prescribed by the Ministry of Health of Ukraine. Formation of the author’s determinant of “registration of medicines” as a normative and legal procedure for the activities of public administration bodies (officials), the content of which is the commissioning of registration actions for the introduction of a medicinal product, by entering the corresponding records in the Unified State Register, for the purpose of state accounting and control of the law -authorized medicinal product, with the issuance of an official certificate of direct state registration of this product.
Key words: medicines, registration, state registration, examination, state registration, control, examination, Unified State Register, State Expert Center, Ministry of Health of Ukraine.

References

1. Кусайкіна Н. Д. Сучасний тлумачний словник української мови [Електронний ресурс] / Н. Д. Кусайкіна, Ю. С. Цибульник. – Режим доступу : http://www.twirpx.com/file/157372/.
2. Козлов Ю. М. Административное право : учебник / Ю. М. Козлов, Д. М. Овсянко, Л. Л. Попов ; под ред. Л. Л. Попова. — М. : Юристъ, 2002. — С. 402.
3. Лазарев И. М. Административные процедуры в сфере взаимоотношений граждан и их организаций с органами исполнительной власти в Российской Федерации: автореф. дисс. канд. юрид. наук / И. М. Лазарев. – М., 2002. – 20 с.
4. Щербина В.С. Господарське право України: навч. посібник / В.С. Щербина. – К.: Юрінком Інтер 2001. – 384 с.
5. Лихачов С.В. Дозвільне провадження в адміністративному процесі: автореф. дис. канд. юрид. наук / С.В. Лихачов. – Х, 2001.- 20 с.                                                                                             6. Великий енциклопедичний юридичний словник / за редакцією акад. НАН України Ю.С. Шемшученка. – К. : ТОВ «Вид-во «Юридична думка», 2007. – 992 с.
7. Правознавство : словник термінів : навч. посіб. / [за ред. В. Г. Гончаренка]. – К. : Юрисконсульт, КНТ, 2007. – 636 с.
8. Державна реєстрація податкової застави. Вісник. Офіційно про податки. 10 липня 2015.№ 26.
9. Марков В. І. Створення та реєстрація суб’єктів підприємництва недержавного сектору економіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.04 «Господарське право. Господарсько-процесуальне право» / В. І. Марков. – Донецьк, 2004. – 20 с.
10. Попондопуло В.Ф. Правовой режим предпринимательства / В.Ф.Попондопуло. – Санкт- Петербург: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1994. – 208 с.
11. Саниахметова Н.А. Юридический справочник предпринимателя / Н. А. Саниахметова. – изд. седьмое, перераб. и доп. – Х.: ООО «Одиссей», 2005. – 992 с.
12. Хозяйственное право: учебник / Под ред. Мамутова В.К. – К.: Юринком Интер, 2002. – 912 с.
13. Про затвердження Порядку проведення експертизи реєстраційних матеріалів на лікарські засоби, що подаються на державну реєстрацію (перереєстрацію), а також експертизи матеріалів про внесення змін до реєстраційних матеріалів протягом дії реєстраційного посвідчення» : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 26.08.2005 №426 http://old.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20050826_426.html.                                                                  14. Про державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарських засобів та внесення змін до реєстраційних матеріалів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 22 трав. 2013 р. № 426 http://old.moz.gov.ua/ua/portal.
15. Про державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарських засобів та внесення змін до реєстраційних матеріалів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 07.03.2013 №190 http://old.moz.gov.ua/ua/portal.
16. Про державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарських засобів (медичних імунобіологічних препаратів) та внесення змін до реєстраційних матеріалів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 17.11.2017 № 1426 http://old.moz.gov.ua/ua/portal.
17. Про державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарських засобів (медичних імунобіологічних препаратів) та внесення змін до реєстраційних матеріалів : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 21.11.2017 № 1470 http://old.moz.gov.ua/ua/portal.
18. Про державну реєстрацію лікарського засобу : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 4 серпня 2017 р. № 898 http://old.moz.gov.ua/ua/portal.
19. Про державну реєстрацію лікарського засобу : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 21.11.2017 № 1469 http://old.moz.gov.ua/ua/portal/?title=%F0%E5%BA%F1%F2%F0%E0%F6.

Title: PROBLEM ASPECTS OF EXPERTS PARTICIPATION IN THE CIVIL PROCESS
Author(s): V. S. Shapiro
Pages: 24-28

Full text

Abstract

The article deals with the problem aspects of expert participation in the civil process. In particular, the peculiarities of the delimitation of the legal status of an expert and the legal status of a specialist are analyzed, since the data of participants in the civil process have both common and distinctive features. In the context of the delineation of the legal status of a judicial expert and a specialist in a civil proceeding, in the article was stated, that a judicial expert is a person who has the necessary knowledge in the form of higher education and has the right to conduct a concrete forensic examination, the conclusion of which is an independent source of evidence, in while a specialist is a person who, with the help of his knowledge and skills, helps the court in carrying out individual actions aimed at detecting, extracting and consolidating evidence. Precisely, this is the key difference between these entities in the civil process.
In addition to the above, the differences in the legal status of an expert and a specialist in a civil proceeding are that, as an expert, a person who meets the requirements established by the Law of Ukraine “On Judicial Expertise” and was entered in the State Register of Certified Judicial Experts, when the specialist is a person who has enough knowledge of the special skills and knowledge of the use of technical means. Also, the expert must conduct a full study and give a substantiated and objective written opinion on the questions he is asked, and if necessary, to clarify it, and the specialist is obliged to answer the questions asked by the court, give oral advice and written explanations, to pay attention to the court on the specific circumstances or peculiarities of evidence, if necessary, provide technical assistance to the court.
Also, in the article the peculiarities of the responsibility of the expert are considered, which consists in the fact that the expert is subject to criminal liability under Articles 384-385 of the Criminal Code of Ukraine for a knowingly false conclusion or refusal to give a conclusion. In turn, for non-fulfillment of other responsibilities, the expert bears the responsibility established by law. This may be as civil responsibility, as disciplinary responsibility.
Attention is drawn to the peculiarities of the study in the court session of the expert’s conclusion in the context of Article 189 of the CPC, which is of great practical importance, since only the expert knows the specific points he discovered during the study, and only he can correctly interpret and explain them, since not all could highlight important points in his expert opinion, or put it not as concretely or as clearly as he can still explain orally.
Key words: aspects, expert, civil process, legal status, participants in the civil process, responsibility, court session.

References

1. Горбатенко Д. С. Відмінність у процесуальному становищі спеціаліста та експерта в цивільному процесі [Електронний ресурс] / Д. С. Горбатенко. – Режим доступу : http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/24288/1/5.pdf.
2. Цивільний процесуальний кодекс України від 18.03.2004 р., № 1618-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15.
3. Про судову експертизу : Закон України від 25.02.1994 р., 4038-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12.                                                        4. Васильєва-Шаламова Ж. В. Судова експертиза в цивільному процесі : дис. … канд. юрид. наук / Ж. В. Васильєва-Шаламова. – К., 2009 – 244 с.
5. Абрамов С. Н. Советский гражданский процесс: учеб. / С. Н Абрамов. – М. : Госюриздат, 1952. – 420 с.
6. Цивільний процесуальний кодекс України : Науково-практичний коментар. – Харків: Видавець СПД ФО Вапнярчук Н.М., 2007. – 576 с.
7. Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р., № 2341-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.
8. Бичкова С. С. Експертиза в цивільному процесі України : дис. … канд. юрид. наук / С. С. Бичкова ; Ін-т держ. і права ім. В. М. Корецького НАН України. – К., 2003. – 194 c.
9. Кравченко А. В. Проблемні питання участі експерта в цивільному судочинстві / А. В. Кравченко, І. І. Зеленкова // Адвокат. – 2011. – № 12. – С. 43–45.
10. Цивільний процес України : підручник / [Білоусов Ю. В. та ін.]; за заг. ред. д-ра юрид. наук, доц. М. М. Ясинка. – К. : Правова єдність : Алерта, 2014. – 743 с.

Title: LEGAL STATUS OF EXPERTS ON QUESTIONS OF THE RIGHT IN THE CIVIL PROCESS OF UKRAINE
Author(s): S. V. Shcherbak, B. B. Sergienko
Pages: 29-32

Full text

Abstract

Novelization of certain institutes of civil procedural law determines their comprehension and study for the purpose of correct application in judicial practice. Unlike the previous one, the editorial board of the Criminal Procedure Code of Ukraine, which did not contain any norms regarding the scientific and legal conclusion of the expert, the current Criminal Code of Ukraine provides for the provision on participation in the civil legal proceedings of an expert on law issues, as well as drawing up a legal opinion.
The article analyzes the the legal status of an expert from the power of law, as a member of the court process, according to the new norms of the Civil Procedure Code of Ukraine.
From the scientific point of view, the “controversial” effectiveness and feasibility of this institute have been analyzed since, on the one hand, the activity of the legal expert simplifies the mechanism for the application of the provisions of foreign law and international judicial practice, and on the other hand, it contradicts the principle of “jus novit curia” (the court knows right)
In the course of a detailed study of this topic, the imperfection of the Institute of expert of law in civil justice was identified. There is some mixing and the lack of a clear demarcation of the rules of the Civil Procedural Code of Ukraine regarding an expert and expert on law. In this context, the question of the possibility of using the court of general norms regulating the participation of an expert in a civil process before the settlement of the participation of an expert on law matters is not regulated.
Particular attention in the study is paid to the legislative gaps in the requirements of the expert on the law, namely the lack of norms that would give clear answers to the question of recognition of a specialist in the field of law. In particular, what the conditions for recognizing a person as a specialist in the field of law are, and who recognizes a person as a specialist in the field of law. To resolve this issue, the proposal to create the Register of Legal Experts is introduced, examples of possible criteria how to be specialist are given.
Also during the study, a legal conflict was found – regarding the recognition of the expert’s conclusion as evidence, from the analysis of the norms of the Civil Procedure Code of Ukraine and the Law of Ukraine “About International Private Law”.
Key words: legal expert, expert opinion on legal issues, legal status, scientific expertise, forensic examination, civil process.

References

1. Камара О., Кушерець Д. «Експерт із питань права в судовому процесі: новели законодавства україни» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2017/10/7.pdf.
2. Зозуля О. Експерт з питань права: проблема процесуального статусу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrainepravo.com/scientific-thought/legal_analyst/ekspert-z-pitan-prava-problema-protsesualnogo-statusu/.

Title: THE LEGAL STATUS OF THE STATE ENTERPRISE “COAL OF UKRAINE” IN THE CONTEXT OF HARMONIZATION OF THE LEGISLATION OF UKRAINE WITH THE EU LAW WITHIN THE FRAMEWORK OF THE ASSOCIATION AGREEMENT
Author(s): S. M. Grdnitskaya, L. D. Rudenko
Pages: 33-36

Full text

Abstract

The actual occupation by the Russian Federation of certain regions of Donetsk and Luhansk Oblasts, the signing of the Association Agreement with the EU, raised the issue of reforming the coal mining industry of Ukraine to a new level. One of the central problems in the context of the implementation of reforms is the determination of the expediency of the State Enterprise “Coal of Ukraine”.
The article explores the expediency of the further functioning of the State Enterprise «Coal of Ukraine». It is noted that there are no market mechanisms of pricing in the coal industry of Ukraine. It is specified that in the sector of extraction of energy coal predominate mines, which in whole or in the vast majority are state-owned. The market for steam coal is largely controlled by the state. The Ministry of Economy and the Coal Industry decides on the work of state-owned mines based on their own mining figures. It is determined that the expediency of preserving the coal mining industry in Ukraine depends on solving two problems: increasing the coefficient of usefulness from coal generation; reduction of greenhouse gas emissions. Solving the first problem requires changing outdated and worn-out equipment in the generation and elimination of loss-making mines.
The proposed mechanism for the liberalization of the coal market includes: corporate restructuring of all coal mines that are in state ownership; All coal mining companies have the freedom to choose buyers and to supply coal to energy generating companies on the basis of bilateral contracts; liquidation of the State Enterprise «Coal of Ukraine» and the trading company «Coal of Ukraine»; Renaturation of closed mines; the payment of exemptions for miners who are subject to reduction in connection with the elimination of loss-making mines.
Key words: state enterprise, coal industry, coal mining company, state ownership, restructurization, renaturation.

References

1.Перспективи розвитку сектору енергетичного вугілля в Україні– настав час для реформи. Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. Німецька консультативна група Серія консультативних робіт [PP/09/2009]. URL: http://www.beratergruppe-ukraine.de/download/Beraterpapiere/2009/PP_09_2009_ukr.pdf.
2. «Справжня ціна вугілля в умовах війни на Донбасі: погляд крізь призму прав людини» / Д. Казанський, А. Некрасова, О. Савицький, Ю. Павлов, П. Мірнов, С. Тарабанова, Г. Янова ; за заг. ред. А. Некрасової та В. Щербаченка // ГО «Східноукраїнський центр громадських ініціатив». –Київ: видавництво ТВ «АРТ книга», 2017. – 140 с. URL: https://ua.boell.org/sites/default/files/real_price_of_coal_in_war_time_donbas.pdf.
3. Постановою Господарського суду міста Києва від 17.05.2017 року у справі № 910/12918/15. URL: http://reyestr.court.gov.ua.

Title: GENERAL CHARACTERISTICS OF SUBJECT-BASED NON-CURRENT CALCULATIONS
Author(s): D. O. Soldatkina
Pages: 37-43

Full text

Abstract

The article is devoted to the study of issues of legal regulation of the subject structure of relations, which are in the field of cashless settlements. The author identified the main participants of non-cash settlements, conducted an analysis of legislation defining their legal status.
In accordance with the norms of the current legislation, namely the norms of civil and financial legislation, it is proposed to clarify the composition of participants in cashless settlements, determine the peculiarities of their participation in the settlement by applying forms of non-cash payments such as letters of credit, transfer, check payments, and others.
The author states that the mandatory subject structure of legal relations, which is based on non-cash circulation, follows from the legal definition of non-cash payments: the transfer of a certain amount of funds from the accounts of payers to the accounts of recipients of funds, as well as the transfer by banks on behalf of enterprises and individuals of funds carried them cash in the cashier’s bank, on the accounts of the recipients of funds. These calculations are carried out by the bank on the basis of settlement documents on paper or electronically. Classification of cashless payments is the participation of the bank as a financial intermediary.
Unlike cash settlements between the subjects of economic or civil property relations, where the cash flow occurs directly between the payer and the recipient, cashless payments are made through the bank’s intermediation.
Controlling entity of non-cash settlements in accordance with Art. 40 of the Law “On the National Bank of Ukraine” is the National Bank of Ukraine: establishes the rules, forms and standards of settlements of banks and other legal entities and individuals in the economic circulation of Ukraine with the use of both paper and electronic documents and cash, coordinates the organization of settlements, gives permits for clearing transactions and settlements using electronic documents.
The National Bank provides for the implementation of interbank settlements through its institutions, gives permission to conduct inter-bank settlements through direct correspondent relations of commercial banks and through their own settlement systems.
Key words: cashless settlements, bank, bank client, legal regulation, financial legislation.

References

1. Фінансове право України: навч. посібник за вимогами кредитно – модульної системи організації навч. процесу / Л. К. Воронова; [та ін.]; за ред.: Л. К. Воронова. – Київ : Правова єдність, 2009. – 393 с.
2. Офіційне Інтернет-представництво НБУ URL: https://bank.gov.ua/control/uk/index
3. Назаренко В. О. Роль Національного банку України в організації та функціонуванні платіжних систем// // Реформування правової системи в контексті євроінтеграційних процесів: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції: у 2-х ч. (м. Суми, 18–19 травня 2018 р.) / ред.кол.: проф. А.М. Куліш, О.М. Рєзнік. – Суми: Сумський державний університет, 2018. – Ч.2. – С.90: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/67567/1/naukov_%20konf_2.pdf#page=90.

Title: SPECIAL FEATURES OF THE LABOR COMPLIENCE IN UKRAINE
Author(s): O. I. Kiseleva, S. A. Neverova
Pages: 44-47

Full text

Abstract

Today Ukraine is rapidly integrating into the European Union and it becomes clear that national legislation must change to the standards of Europe. The concept of labor compliance is very widespread overseas, but for Ukraine this question is still not disclosed. Therefore, the urgent issue is the research and implementation of this control mechanism qualitatively and quickly, since compliance with labor legislation is the basis for its implementation in other areas.
The article considers the peculiarities of implementation of the system of labor compliance as a system of measures to ensure compliance of the employer and other subjects of labor law with current labor legislation and other normative legal acts containing norms of labor law. Labor Compliance serves as a way of preventing violations of labor rights. The system of labor compliance, investigated in this article, includes mechanisms of internal labor control (compulsory and voluntary). The article points to the need for the establishment of the law of Ukraine on labour compliance, which would include definition of labor compliance the aim of compliance control of the company, main tasks and principles of functioning, structure and composition of the compliance unit at internal and external level, rights and obligations ” obligations of individuals questions compliance, warranty, activities and responsibilities of specialists on issues of compliance. It is noted the feasibility of introducing in organizations, enterprises and institutions division, compliance control, will monitor the subject at all levels and creating the position of compliance coordinator, as persons carrying out their activities in accordance with the established compliance program. This measure will not only facilitate the existence of organizations and enterprises, but also greatly improve the level of labour law. Therefore, it appears that the theme of the introduction of labor compliance by enterprises and institutions is very important.
Key words: compliance-control, labor relations, principles, integration, Ukraine.

References

1. Информационное сообщение о сущности комплаенс/ URL: hppt://www.wikipedia.ru/.
2. Овсюк Н. В. Комплаєнс-контроль у сфері трудових правовідносин. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. Випуск № 24. 2018. – с. 662-667.
3. Романчик Т. В. Місце комплаєнс у забезпеченні економічної безпеки підприємства [Електронний ресурс] / Т. В. Романчик // Актуальні питання організації та управління діяльністю підприємств у сучасних умовах господарювання : зб. тез доп. 7-ї наук.-практ. конф., 29 листопада 2017 р., м. Харків : електрон. вид. – [Харків : НАНГУ, 2017]. – С. 152-154.

Title: THE LEGAL BASIS FOR THE ECONOMIC SECURITY OF UKRAINE
Author(s): Yu. V. Harust, I. V. Karih, O. M. Vykhodtseva
Pages: 48-54

Full text

Abstract

The article presents the theoretical research of the definition of “economic security.” The analysis of juridical literature on this subject is carried out. It is noted that at present time there is notadopted the legislative definition of the “economic security”. The subjects, objects and tasks of economic security in the system of legal support are defined in the article. The theoretical basis for the study is modern scientific approaches to systematizing of the regulatory acts that govern the provision of the state’s economic security.It is proved in the article that the legal basis for ensuring the economic security of the state is a set of legal acts that should establish and regulate relations between all subjects of ensuring economic security. It is analyzed the legal regulation of the activities of state entities in the sphere of ensuring the economic security of the state. It was determined that the system of regulatory legal acts that govern the provision of economic security and determine the legal status of state bodies as subjects of its security are: the Constitution of Ukraine, the Concept of National Security in the financial sector, the National Security Strategy of Ukraine, the Laws of Ukraine and other regulatory legal acts in the sphere of regulation of relations to ensure the economic security of the state. Analysis of the scientific literature made it possible to find out that the regulatory legal acts do not provide the special powers to state bodies in the system of ensuring the economic security of the state, indicating the imperfection of the process of protecting the economic interests of the state. It was determined that the legal support of the economic security of the state is not perfect and it is in the transformation process. It is concluded that in Ukraine there is a need to develop special legal instruments and the adoption of an appropriate regulatory act to ensure economic security, which would be a reliable basis for the further development of Ukraine.
Keywords: economic security, providing of economic security of the state, normative and legal regulation,legal act.

References

1. Єрмошенко М.М. Фінансова складова економічної безпеки: держава і підприємство : наук. моногр. / Микола Миколайович Єрмошенко, Кіра Сергіївна Горячева. – К. : Національна академія управління, 2010. – 232 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nam.kiev.ua/files/publications/978-966-8406-52-2-monog.pdf.
2. Економічна безпека держави: сутність та напрями формування : монографія / Л. С. Шевченко, О. А. Гриценко, С. М. Макуха та ін. / за ред. д-ра екон. наук, проф. Л. С. Шевченко. — Х.: Право, 2009. — 312 с.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/MONOGRAFII_2010/Shevchenko_2009.pdf.
3. Сак Т.В.Економічна безпека України: поняття, структура, основні тенденції.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/123456789/3155/3/sak.pdf.
4. Мандзіновська Х. О. Економічна безпека держави: сутність, складові елементи і проблеми забезпечення. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nz.uad.lviv.ua/static/media/2-53/19.pdf.
5. Лекарь С.І. Нормативно-правове забезпечення діяльності органів державної влади як суб’єктів економічної безпеки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pb.univd.edu.ua/?controller=service&action=download&download=21312.
6. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР Верховна Рада України.. [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/page2.
7. Закон України Про Раду національної безпеки і оборони України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80.
8. Положення про Апарат Ради національної безпеки і оборони України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rnbo.gov.ua/content/aparat.html.
9. Закон України про національну безпеку України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19.
10. Ортинський В. Аналіз нормативно-правової основи забезпечення економічної безпеки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/aug/5623/vnulpurn20168553.pdf.
11. Стратегія національної безпеки України.[Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/287/2015.
12. Стратегія сталого розвитку “Україна – 2020”.[Електронний ресурс]. – Режим http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
13. Про схвалення Концепції забезпечення національної безпеки у фінансовій сфері.[Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/569-2012-%D1%80.
14. Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.[Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/459-2014-%D0%BF.
15. Методичні рекомендації щодо розрахунку рівня економічної безпеки України» (Наказ Мінекономрозвитку України від 29.10.2013 № 1277) [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.me.gov.ua/Documents/Download?id=cf1a6236-2e54-49b5-9d46-894a4bcdf481.

Title: LEGAL FRAMEWORK OF THE FUNCTIONING OF THE STATE REGULATORY SERVICE OF UKRAINE AS A SUBJECT OF THE NATIONAL FINANCIAL MANAGEMENT
Author(s): T. A. Kobzeva, A. V. Mazurov
Pages: 55-59

Full text

Abstract

The article is devoted to the definition and study of legal principles of the functioning of the bodies of the State Regulatory Service of Ukraine as subjects of management of the national financial system.
It is emphasized on the necessity of clarification and meaningful study of the legal foundations of the activity of the State Tax Administration to determine the role of the subject in a certain area of legal relations, the definition of the features and purpose of its activities, the definition of the range of tasks, the principles on which his work will be based. Specifies that this will help to identify existing shortcomings in the domestic legal field.
The lexical meaning of the concept of “legal foundations”, including the terms “right” and “basis” is being studied. It is emphasized that “legal foundations” form the foundation for the activity of any body.
A number of classifications are considered that differentiate existing legal norms by special criteria. It is emphasized on the necessity of choosing one of their number in the base.
There are a number of special legal acts that directly form the legal basis for the activities of the bodies of the State Regulatory Service of Ukraine. The key provisions are laid down, the principles, the basic principles and procedure for the implementation of the DRS of Ukraine of control and supervisory measures on the activities of business entities, actions on licensing and granting of special permits for the implementation of the corresponding types of economic activity are determined. An exhaustive list of rights and obligations of the body and its officials is established, as well as the responsibility of the parties for all types of work.
A number of aspects of the activity of territorial bodies of the State Tax Administration of Ukraine are described. Specific examples are provided on the implementation of measures aimed at indirectly influencing individual branches and areas of the financial system.
Key words: bodies of the State Regulatory Service of Ukraine, legal bases, legislation, financial system, regulatory policy, territorial bodies of the DCS.

References

1. Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/s/osnova.
2. Сухонос В. В. Теорія держави і права: підручник : Університетська книга, 2014. 544 с.
3. Матузов Н. И. Теория государства и права: учебник : Юристъ, 2004. 245 с.
4. Назаров В. В. Кримінальний процес України: навчальний посібник, вид. 2-ге, доп. і переробл : К.: Атіка, 2007. 584 с.
5. Муравйов К. В. Адміністративно-правове забезпечення реалізації державної політики у сфері виконання кримінальних покарань: автореф. дис. … д.-р. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2017. 36 с.
6. Конституція України : Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 30.09.2016. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
7. Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності : Закон від 11.09.2003 № 1160-IV. Дата оновлення: 26.11.2016. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1160-15.
8. Про ліцензування видів господарської діяльності : Закон від 02.03.2015 № 222-VIII. Дата оновлення: 28.09.2017. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19.
9. Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності : Закон від 06.09.2005 № 2806-IV. Дата оновлення: 04.04.2018. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2806-15.
10. Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : Закон від 05.04.2007 № 877-V. Дата оновлення: 04.04.2018. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/877-16.
11. Порядок участі Державної регуляторної служби у заходах державного нагляду (контролю), що здійснюються іншими центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, державними колегіальними органами, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування : Порядок, Постанова від 24.05.2017 № 388. Дата оновлення: 03.12.2016. URL: https://online.dtkt.ua/Book/f5bb107c-ea0b-47cd-9463-07fdb6992167/navPoint-21.
12. Про Державну регуляторну службу України : Постанова від 24.12.2014 № 724. Дата оновлення: 24.12.2014. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/724-2014-п.
13. Перелік територіальних органів ДРС : Розпорядження від 04.03.2015 р. № 199-р. Дата оновлення: 04.03.2015. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/199-2015-р.
14. На Сумщині розповіли про права суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. URL: https://www.facebook.com/DRegSU/posts/1724110814400839.
15. Посадових осіб місцевого самоврядування Кролевецького району Сумської області навчали інструментам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності. URL: http://www.drs.gov.ua/regionalni-novyny/sumska-oblast/posadovyh-osib-mistsevogo-samovryaduvannya-krolevetskogo-rajonu-sumskoyi-oblasti-navchaly-instrumentam-derzhavnoyi-regulyatornoyi-polityky-u-sferi-gospodarskoyi-diyalnosti.

Title: ADMINISTRATIVE AND LEGAL REGULATION OF ISSUANCE AND CIRCULATION OF SECURITIES IN UKRAINE
Author(s): M. I. Logvynenko, V. V. Vasilieva
Pages: 60-65

Full text

Abstract

The efficiency of functioning of the state’s economy, achieving economic stability, overcoming the economic crisis, and counteracting factors threatening the country’s economic security depends on the perfection of the legal regulation of the said sphere. The legal regulation of the state by the sphere of the economy is not a state intervention in the indicated sphere, but a direct practical realization of the main functions of the state, including in terms of ensuring economic security and welfare of the population. Col. M. Ya. Emphasizes that “the main element of the development of the securities market is legislative and regulatory regulation, which ensures the obligatory regulatory influence on the activity and behavior of all participants in the securities market. This element forms the necessary regulatory and legal basis on which the participants of the market relations, including the state and its authorized bodies, realize their rights, interests, duties and powers “[4, p. 58]. Administrative and legal regulation of relations in the field of issue and circulation of securities is an integral part of the legal regulation of the economy, which is the basis for the social development of the state, stability, legality and law and order in society, the achievement of the fundamental principles of the legal and social state. The securities market is one of the powerful institutions of a market economy, the course on which development has long been proclaimed by Ukraine. It is the securities market that is one of the leading financial instruments that allows you to update the state’s economy, attract and concentrate investments in the industrial and social spheres, promote the development and acceleration of privatization processes, and so on. At present, the relevance of the chosen topic is due to the need to strengthen the legal guarantees of securities market participants as a necessary condition for its successful functioning. The essence and extent of the administrative and legal status of the participating actors operating in this area depend on the chosen model of the administrative and legal regulation of issuance and circulation of securities.
The article investigates that the administrative and legal regulation of issuance and circulation of securities in Ukraine has its direct impact on the efficiency of the functioning of the securities market as a leading modern financial instrument, through which it is possible to achieve a more developed market economy, social and economic stability in society and the state. . The factors that impede the effective functioning of the securities market, among which are the imperfection of the legal regulation of the specified sphere, are established. Further ways of improving the legal regulation of the securities market in Ukraine are proposed.
Key words: securities market, securities, administrative-legal regulation, National Commission on Securities and Stock Market.

References

1. Ананьєв М.Ю. Особливості фінансування діяльності державних регуляторів на ринках цінних паперів: світовий досвід та Україна. URL:https://scholar.google.com.ua/citations?user=iedOjW4AAAAJ&hl=uk.
2. Бровкова А. Л. Еволюція фінансово-правового регулювання ринку цінних паперів в Україні. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/PDF/Nzizvru_2014_1_8.pdf.
3. Бусарєва Т. Г. Історія розвитку та становлення ринку цінних паперів України. Агросвіт. № 3. 2016. С. 20-23.                                                                                                                                  4. Колісник М.Я. Правове регулювання ринку цінних паперів в Україні. Перспективні напрями наукової думки. Том 2. 2018. с. 58-60.
5. Лапішко З. Я. Завдання і функції інфраструктури ринку цінних паперів. URL: http://fkd.org.ua/article/viewFile/29593/26514.
6. Муравйов К. В. Нормативно-правове регулювання фондового ринку в Україні. Порівняльно-аналітичне право. № 6. 2015. С. 203-206.
7. Про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку: Указ Президента України від 23.11.2011 № 1063/2011.
8. Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020»: Указ Президента України від 12 січна 2015 року № 5/2015. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/5/2015?test=dCCMfOm7xBWMUzYEZiHVRKLKHI4o.s80msh8Ie6.
9. Рекуненко І.І. Проблеми здійснення транскордонних операцій з цінними паперами. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/ /vamsue_2012_2_20.pdf.
10. Слівінська А. В. Розвиток ринку цінних паперів в Україні. URL: http://www.rusnauka.com/15_NPN_2009/Economics/46480.doc.htm.

Title: LEGAL BASIS FOR THE USE OF INFORMATION WITH LIMITED ACCESS ON THE PROVISION OF FINANCIAL SERVICES
Author(s): V. V. Plotnikova, M. O. Panchenko
Pages: 66-71

Full text

Abstract

The article is devoted to the analysis of the provisions of Ukrainian legisla-tion in the field of providing financial services for the definition of the legal basis for the use of the information with limited access. The legislation on the provision of financial services sets limits on the disclosure of different types of information. The banking legislation prohibits disclosure of information constituting bank secre-cy, as well as establishes its content and the procedure for access to such infor-mation. The insurance law defines the legal basis for the protection of insurance se-crets. In addition, information about the financial, property status of juridical and physical persons of clients and owners of financial institutions, which during the performance of official duties are received by officials of regulatory and control bodies, are not subject to disclosure. A special type of the information with limited access is insider information on the securities market, the storage of which relies on professional securities market participants. The article also points out that state secret, and professional secret also apply to information with limited access of fi-nancial services provision. Confidential information and insider information on the securities market belong to proprietary information. Confidential information refers to two categories of individuals – clients of financial institutions and their owners or co-owners. The officials of the regulatory and control bodies are the entities responsible for the non-disclosure of confidential information (National Bank of Ukraine, Deposits Guarantee Fund, National Securities and Stock Market Commission, National Commission for the regulation of the financial services markets). Secret information includes banking secrets, insurance secrets, state se-crets, professional secrets. There is the mixing of the content of information con-stituting one or another type of confidential information in the legislation.
Keywords: information with limited access, financial services, banking secre-cy, insurance secret, proprietary information, trade secrets.

References

1. Адабаш О.В. Інформація з обмеженим доступом: проблеми законодавчо-го визначення / О.В. Адабаш // Наше право. – 2013. – № 13. – С. 61–66. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=_13_12.pdf
2. Марущак А. І. Інформаційне право: Доступ до інформації : навчальний посібник / А. І. Марущак. – Київ : КНТ , 2007. – 532 с.
3. Нашинець-Наумова А. Поняття та ознаки інсайдерської інформації як особливого виду інформації з обмеженим доступом / Анфіса Нашинець-Наумова // Підприємництво, господарство і право. – 2016. – № 4. – С. 73–76.                                                                                4. Про банки і банківську діяльність : Закон України від 20 березня 1991 року № 872-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-12.
5. Про інформацію : Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12.
6. Про Національний банк України : Закон України від 20 травня 1999 ро-ку № 679-XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/679-14.
7. Про систему гарантування вкладів фізичних осіб : Закон України від 23 лютого 2012 року № 4452-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4452-17.
8. Про страхування : Закон України від 7 березня 1996 року № 85/96-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85/96-%D0%B2%D1%80.
9. Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових пос-луг : Закон України від 12 липня 2001 року № 2664-III [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2664-14.
10. Резнікова Г. І. Професійна таємниця: поняття, ознаки та види / Г. І. Резнікова // Питання боротьби зі злочинністю. – 2013. – Вип. 26. – С. 280–292. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2& /Pbzz_2013_26_25.pdf
11. Чернадчук Т. Сучасний стан та перспективи розвитку інформаційних ба-нківських правовідносин в Україні [Електронний ресурс] / Т. Чернадчук // Scientific Letters of Academic Society of Machal Baludanky. – Братислава, 2015. – № 4. – С. 38-43. – Режим доступу: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/3749.
12. Чернишова Т. В. Види інформації з обмеженим доступом за законодавст-вом України: проблемні питання / Т. В. Чернишова // Вісник Академії ми-тної служби України. Сер. : Право. – 2011. – № 1. – С. 103–108. [Елект-ронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vamsup_2011_1%286%29__15.

Title: FEATURES OF DOMESTIC EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF THE ACTIVITY OF LAW ENFORCEMENT BODIES AS THE SUBJECTS OF PROVIDING THE FINANCIAL AND ECONOMIC SAFETY OF THE STATE
Author(s): A. M. Kulish, O. M. Reznik, N. S. Mukolenko
Pages: 72-78

Full text

Abstract

The article is devoted to the analysis of the peculiarities of assessing the effectiveness of law enforcement bodies as subjects providing financial and economic security in Ukraine. The concept of “financial and economic security” has been explored and it has been determined that there is a statement that financial security is an integral part of economic security, which reflects the system of relations and interdependence of economic entities in the financial sphere. The dynamic state of financial relations is a state in which there are favorable conditions and necessary resources that lead to economic growth, improvement of the living standards of the population and the national financial system in order to successfully confront internal and external factors of destabilization of the financial situation in the country – all this is financial security, on the basis of the analysis of concepts proposed the term “financial and economic security of the state”. The procedure of internal evaluation of some law enforcement bodies as subjects providing financial and economic security is analyzed. Criteria-indicators of evaluation of the effectiveness of law enforcement agencies activity, which in turn can become the basis of the model of evaluation of effective activity of law-enforcement bodies in the state, are allocated. The listed features are specified in the laws of the internal evaluation of the effectiveness of law enforcement agencies. There is an assertion about the possibility of using combined assessment forms that include some characteristics, both internal and external. The analysis of reporting by law enforcement agencies was carried out, which enabled them to identify the key features of the effectiveness of the activity. The level of public confidence in the activity of law enforcement bodies is determined. It is noted that the assessment of the effectiveness of law enforcement agencies that provide financial and economic security is an appropriate process aimed at determining the specific contribution to improve the economic situation of the state by law enforcement bodies, which is carried out within their competence, tasks and goals.
Key words: efficiency, law enforcement activity, internal evaluation, statistics, principles, financial and economic security, criteria.

References

1.Моделювання економічної безпеки: держава, регіон, підприємство : монографія / за ред. В. М. Геєця. – Х. : ВД «ІНЖЕК», 2006. – 240 с.                                                                          2.Єрмошенко М.М. Фінансова безпека держави: національні інтереси, реальні загрози, стратегія забезпечення. – К.: Київ. нац. торг.-екн. ун- т. – 2001. – 309 с. 4. Концепція економічної безпеки України / Ін-т. економ. прогнозування; Кер. проекту В.М. Геєць. – К.: Логос, 1999. – 56 с. 3.Подмаркова І.П. Підвищення соціальної та економічної ефективності правоохоронної діяльності: Науково-практичні рекомендації. – Донецьк: ДЮІ МВС, 2006. – 68 с.                                          4.Рєзнік О.М. Критерії оцінювання діяльності правоохоронних органів у сфері забезпечення фінансово-економічної безпеки країни: окремі аспекти. Науковий збірник «Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції» – 2017. – № 2. Том 2. – С. 77- 79.                                                5.Виступ Генерального прокурора України Юрія Луценка у Верховній Раді України. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/news .html_m=publications &_c=view&_t=rec&id=208405.                    6.Куліш А. М. Миколенко Н. С. Критерії оцінки ефективності діяльності органів прокуратури України. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2018.№ 2 Том 1 С. 62-67.                  7.Про прокуратуру: Закон України від 14 жовтня 2014 р. № 1697–VII / Верховна Рада України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1697-18.                                                                8.Звіт про протидію легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом за 9 місяці 2018 року Генеральної прокуратури України. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/stst2011.                              9.Звіт про протидію легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом за 9 місяці 2017 року Генеральної прокуратури України. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/stst2011.html?dir_id=113279&libid=100820.                                                                                        10.Комісією з оцінки корупційних ризиків у діяльності органів прокуратури оцінено стан виконання заходів, передбачених антикорупційною програмою Генеральної прокуратури України на 2018 рік. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=233667  11.Про Комісію з оцінки корупційних ризиків у діяльності органів прокуратури: Наказ Генеральної прокуратури України від 14 березня 2017 р. № 81 VII / Верховна Рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0081900-17.                                                              12.Князєв С. У 2018 році буде змінено систему оцінки роботи поліції. URL:http://mvs.gov.ua/ua/news/.htm.                                                                                  13.Нова поліція і старі проблеми: що не так з правоохоронною реформою: URLhttps://ukr.segodnya.ua/ukraine/novaya-policiya-i-starye-problemy-chto-ne-tak-s-pravoohranitelnoy-reformoy-1161735.html.                                                                          14.Гаврилюк Т. Довіра до міліції як передумова та результат її ефективної діяльності. Вісник Академії управління МВС. 2010. № 2 (14). С. 66-73.                                                                15.Понзель М. Три роки Нацполіції України: довіра падає, реальних змін немає. URL: https://protocol.ua/ua/tri_roki_ natspolitsii_ukraini_dov ira_padae_realnih_zmin_nemae/.                16.Про утворення територіального органу «Національної поліції»: Постанова Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 р. № 831-2015-п Кабінет міністрів України URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/831-2015-%D0%BF.                                                            17.Про Національне антикорупційне бюро України від 14 жовтня 2014 р. №1698-VII / Верховна Рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1698-18.                                              18.Про Службу безпеки України від 25 березня 1992 р. № 2229-XII / Верховна Рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-12.

Title: PROVIDING INFORMATION SECURITY: CHALLENGES OF THE CONTEMPORANEITY
Author(s): O. V. Сhernadchuk
Pages: 79-85

Full text

Abstract

The article is devoted to the analysis of the views on the problems of implementing state policy in the field of state information security. It is proved that information security is an integral part of both national security as a whole and a key element of security in various spheres of society’s life (politics, economics, science, education, military management, etc.). An analysis of the views of scholars from different fields of knowledge has allowed the identification of information security as a status, type of activity or process.
The main reasons for the low efficiency of the information security system are presented. The article also lists the threats to information security that are provided by strategic regulatory acts, namely, the National Security Strategy of Ukraine (2015), the Doctrine of Information Security of Ukraine (2017), the Law of Ukraine “On National Security” (2018). The scientific-theoretical approaches to the list of threats to the information security of Ukraine are also covered.
Particular attention is paid to the list and authority of the subjects of ensuring information security, which is relevant in view of the challenges and threats faced by the state in the context of reforms in all spheres of society, chosen European integration vector, hybrid war, etc. The subjects of formation and implementation of the information security policy are determined. The classification of subjects providing information security proposed in the draft Concept of Information Security of Ukraine 2015 is given. It is expedient to add international intergovernmental and international non-governmental organizations, whose activities are aimed at ensuring international information security, to be added to the list of subjects of information security.
Key words: national security, information security, threats to information security, subjects of information security, information sovereignty.

References

1. Пилипчук В.Г. Системні правові проблеми формування інформаційного суспільства : зб. наук. ст. та тез ; “Інформаційне суспільство і держава : проблеми взаємодії на сучасному етапі”. Х. : НДІ державного будівництва та місцевого самоврядування, 2012. C. 3-7.
2. Офіційний сайт Національного інституту стратегічних досліджень / Послання Президента України / Аналітична доповідь до щорічного послання Президента України до Верховної ради України «про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2018 році / Наукові видання. URL : http://www.niss.gov.ua/public/File/analit_dopovid_POSLANNYA_2018_FINAL_Oct_02.pdf.
3. Власюк О. С. Національна безпека України: еволюція проблем внутрішньої політики : Вибр. наук. Праці. К. : НІСД, 2016. 528 с.
4. Косиця О.О. Інституціональний механізм системи інформаційної безпеки. Порівняльно-аналітичне право. 2016. № 4. С. 150-153.                                                                                    5. Тихомиров О. О. Класифікації забезпечення інформаційної безпеки / Вісник Запорізького національного університету. 2011. № 1. С. 164–168.
6. Триняк В.Ю. Інформаційна безпека як соціокультурний феномен : автореф. Канд.. філос. наук за спец. 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Дніпропетровськ. 2009, 22 с..
7. Концептуальні засади розвитку системи забезпечення національної безпеки України : аналіт. доп. / О. О. Резнікова, В. Ю. Цюкало, В. О. Паливода та ін. К. : НІСД, 2015. 58 с.
8. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 6 травня 2015 року «Про Стратегію національної безпеки України»: Указ Президента України від 26 травня 2015 року № 287/2015. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/287/2015
9. Про національну безпеку: Закон України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19
10. Про Доктрину інформаційної безпеки України: рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року, введене в дію Указом Президента України від 25 лютого 2017 року №47/2017. URL : https://www.president.gov.ua/documents/472017-21374
11. Максименко Ю.Є. Плюралізм загроз інформаційної безпеки України \ Імперативи розвитку цивілізації : Матеріали міжвідомчої науково-практичної конференції «Інформаційна безпека у воєнній сфері. Сучасний стан та перспективи розвитку» (Київ, 31 березня 2015 року). № 2. 2015. К. : ФОП О. С. Ліпкан, 2015. С.82-83
12. Взаємовідносини органів державної влади у сфері забезпечення інформаційної безпеки України: організаційно-правові питання / Вісник УАДУ: Наук. журн. 2002. № 3. С. 27-31
13. Березовська І.Р. Суб’єкти у сфері забезпечення інформаційної безпеки в Україні // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2013. Вип. 10. С. 148-153
14. Левицька М. Б. Теоретико-правові аспекти забезпечення національної безпеки органами внутрішніх справ України : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. К., 2002. 206 с.
15. Кормич Б.А. Організаційно-правові основи політики інформаційної безпеки України: дис. … доктора юрид. наук: спец. 12.00.07. Одеса, 2004. 427 с.
16. Концепція інформаційної безпеки України : проект // Міністерство інформаційної політики України. 2015. URL : http://mip.gov.ua/done_img/d/30-project_08_06_15. pdf.

Title: ADMINISTRATIVE AND LEGAL ADJUSTMENT OF ACCESS TO PUBLIC INFORMATION
Author(s): K. D. Yanishevskaya, E. O. Balenko
Pages: 86-91

Full text

Abstract

The article investigates the scientific approaches to the definition of «public information» and formulates the actual definition of the concept. The essence and purpose of administrative-legal regulation of access to public information are revealed. The regulatory, procedural and organizational forms of activity of public authorities in the field of access to public information are explored. The types and responsibilities of public information managers, defined by the Law of Ukraine «On access to public information» are considered. The results of the first all-Ukrainian monitoring of the state of implementation of the legislation on access to public information by the authorities in the part «providing them with conditions and direct access to public information in the premises of the head» are analyzed. The problematic issues of realization of the right of citizens to access public information in Ukraine related to the imperfection of the current information legislation, failure of certain state authorities, local self-government bodies and other administrators to meet the requirements of legislation in the field of access to public information, the presence of controversial judicial practice in resolving disputes concerning the application of legislation in similar cases, the inability to implement effective control over the provision of access to public information to the Parliament Commissioner for Human Rights. According to the results of the study, proposals were made to improve the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine «On Access to Public Information» and the implementation of the codification of information legislation by adopting the Information Code of Ukraine. It is proposed to improve the administrative and legal regulation of access to public information at the organizational level by adopting a nationwide Open Ukraine program, raising the level of knowledge about the right to access public information, conducting exercises and trainings for responsible persons on access to public information and citizens, the publication of periodic reports on compliance with the law on access to public information, monitoring the state of publicizing and updating public information, establishing an Information Commissioner on compliance with the right to information.
Key words: administrative-legal regulation, information, public information, access to public information, information manager.

References

1. Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р.
№ 254к/96-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 30. – Ст. 141.
2. Про інформацію : Закон України від 2 жовтня 1992 р. № 2657-XII // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – № 48. – Ст. 650.
3. Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13 січня 2011 р.
№ 2939-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2011. – № 32. – С. 1491.
4. Науково-практичний коментар до Закону України «Про доступ до публічної інформації» / Д. Котляр, Р. Головенко, О. Нестеренко, Т. Шевченко ; Центр суспільних медіа за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Програми сприяння Парламенту. – Київ, 2012. – 335 с.
5. Олексюк Л. В. Механізми державного регулювання електронного доступу до публічної інформації та відкритих даних : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 25.00.02 «Механізми державного управління» / Л. В. Олексюк. – Хмельницький, 2018. – 23 с.
6. Єжунінов В. В. Інформаційна складова сучасних державно-суспільних відносин: проблема дефініцій / В. В. Єжунінов // Публічне адміністрування: теорія та практика: зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2010. – Вип. 1. – С. 1-10.
7. Аблякімова Е. Е. Правове і суспільне значення публічної інформації / Е. Е. Аблякімова // Актуальні проблеми політики. – 2013. – Вип. 50. – С. 52-60. 8. Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні за 2017 рік [Електронний ресурс] : Київ, 2018. – 661 с. – Режим доступу: http://www.ombudsman.gov.ua/files/Dopovidi/Dopovid_2017.pdf.

Title: THE FEATURES OF ADMINISTRATIVE AND LEGAL REGULATION OF BODIES OF THE STATE EXECUTIVE SERVICE
Author(s): Yu. O. Zhalovaga
Pages: 92-96

Full text

Abstract

The article analyzes the conditions and prospects of the development of administrative and legal regulation of the bodies of the state executive service in Ukraine. It is determined that the current condition of the system of bodies of the state executive service is characterized by a concentration of powers on the implementation of state policy and the organization of enforcement of decisions in the Ministry of Justice of Ukraine within its competence, also subordination to the system of enforcement authorities of the Ministry of Justice and the partly adoption of regulatory and legal bases of their activity. The process of reforming the system of forced execution of decisions is incomplete and demonstrates only the actual introduction of the institution of private performers. Also article is devoted to the absence of a special act, which would regulate the status of the state executive service and its bodies. Currently, in fact, one normative legal act is the Law of Ukraine «On the bodies and persons who carry out enforcement of court decisions and decisions of other bodies», which covers a whole range of issues that simultaneously regulate the legal status of both public and private performers, which cannot be considered correctly. The polarly different status of public and private performers must be taken as the basis, as well as the nature of their activities. At the legislative level, the concept and structure of the bodies of the state executive service have not been defined, despite the fact that the legislator repeatedly uses this term in the text of the Law of Ukraine “On bodies and persons who execute enforcement of court decisions and decisions of other bodies”, but the system of bodies the state executive service is regulated by subordinate legal acts. The activities of a higher body in the system of bodies of the state executive service is the Department of the State Executive Service of the Ministry of Justice of Ukraine remain unresolved, which requires the development and adoption of a specific legal act. An important direction is the creation of a system of professional improvement of the state executor, which consists in reforming the system of professional training of the bodies of the state executive service and working out a comprehensive system of training of state executives.
It is also essential to determine the public purpose of the activities of the bodies of the state executive service, which directly affects its administrative and legal regulation.
The prospects of further development of legal regulation of the bodies of the state executive service are outlined.
Key words: administrative-legal regulation, state executive service, bodies of forced execution of decisions, combined model of implementation of decisions.

References

1. Щербак С.В. Виконавче провадження як одна з правозахисних функцій держави// Право України. – 2001. – № 10. – С. 108-111.
2. Шкляр С.В. Місце державного виконавця в процесі реформування системи примусового виконання рішень в Україні // Реформа виконавчого провадження: сьогодення та перспективи: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м.Київ, 30 березня 2018 року) / ред. кол.Шкляр С.В., Фурса С.Я.,Снідевич О.С.- К.: Видавництво “Юстон”, 2018.- С.41-44.
3. Крупнова Л.В. Стан та проблеми адміністративно-правового регулювання виконавчого провадження в Україні // Віник ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка.- 2016. – № 4 (76).– С.125-132.

Title: PECULIARITIES OF THE INVESTIGATION OF THE ONTRACT MURDER
Author(s): P. M. Malanchuk, Yu. V. Nomirovskaya
Pages: 97-101

Full text

Abstract

The article is devoted to the establishment of peculiarities of the investigation of the contract murder. It is determined that the contract murder is intentional deprivation of life of the victim, commited on behalf of another person. Clarified the characteristics which allow us to make assumptions about custom-made character of murder. These include, in particular, the position of the person like a victim; demonstrative and daring nature of the crime; the use of automatic fire arms, explosive devices and other items specifically designed for the deprivation of life; signs of concealment of a crime; the minimum number of traces and others.
It found that the contract murders are commited in domestic, commercial and political spheres, as well as in the activities of criminal organizations. It is determined that the executors of the contract murder can be both professionals and amateurs. Professional executors can be people who have military training or former officers in a law enforcement, and people who belong to criminal gangs.
The directions of investigation of this crime are established depending on the investigative situation. The specifics of the inspection of the scene, in case of, exposure by fire arms is clarified. The attention is paid to the importance of the participation of specialists and experts in the investigation of contract murders. The typical complex of expertises, which are appointed more often in the investigation of contract murders, are determined. These include, in particular, forensic medical, forensic ballistic, forensic biology, dactyloscopic, explosive-technical, graphological, technical, forensic psychological, chemical expertises. The attention is drawn to the investigation of these crimes, which must be based on the availability of the required connection of the victim with the customer, therefore it is necessary to study in detail the identity of the victim and the customer.
Key words: a contract murder, investigation, executor, customer.

References

1. Бояров В. І. Деякі особливості розслідування вбивств на замовлення / В. І. Бояров, Л. Є. Калюжна // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією (теорія і практика) . – 2007. – Вип. 17. – С. 33-40.
2. Крижановська О. В. Особливості криміналістичної характеристики замовних вбивств, вчинених на побутовому грунті / О. В. Крижановська // Південноукраїнський правничий часопис. – 2015. – № 2. – С. 170-173.
3. Про судову практику в справах проти життя та здоров’я особи : Постанова Пленуму Верховного Суду України від 07.02.2003 р. № 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0002700-03.
4. Синчук О. В. Роль типових версій у рослідуванні вбивств на замовлення / О. В. Синчук // Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. – 2013. – Вип. 13. – С. 115-125.
5. Шепітько В. Ю. Криміналістика : підручник / В. Ю. Шепітько [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://uristinfo.net/kriminalistika/260-kriminalistika-vju-shepitko.html.
6. Шульга А. О. Основи методики розслідування вбивств на замовлення / Автореферат дис. – Київ-2003, УДК 343.122.

Title: NATIONAL POLICE IN THE SYSTEM OF LAW ENFORCEMENT: LEGAL PRINCIPLES OF ACTIVITY
Author(s): O. V. Ilchenko
Pages: 102-106

Full text

Abstract

One of the elements of the reform of the law-enforcement system is the definition of the place of the police in the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, the relations between the National Police of Ukraine and the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.
There is a long-held idea that the separation of procedural activities from the operational search is one of the factors strengthening the rule of law.
The Ministry of Internal Affairs of Ukraine should make legislative activities in the field of police activity and the development of a strategy for its activities and funding, in accordance, the National Police of Ukraine should completely change its guideline for the direct execution of all professional functions in the protection of public order and public safety and the fight against offenses.
An important role is played by the employees of the discipline and the established requirements and rules, the failure to comply which may turn out to society and man not only material damage, but also serious social and moral damage.
In order to organize work, the minimum necessary powers for executive authorities should be created, which will be directly linked to contractual forms of relations with members of society and controlled by the general management.
Any requirements for enforcement can not be imposed only on law enforcement officers, citizens must also be liable to society and the state, in all observing the principles of legality, freedom of expression and information.
In the process of optimizing the powers of the executive authorities in the rule-making process, it is necessary to take into account the existence of both internal and external principles of the formation and functioning of the activities of the National Police of Ukraine in the system of law enforcement agencies.
Keywords: reformation, National Police, law enforcement agencies, principles, powers, operative-search activity, procedural activity.

References

1. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.15 р. № 580-VIII // Відомості Верховної Ради (ВВР). – 2015. – № 40-41. – Ст. 379. – Режим доступу : http://zakon2. rada.gov.ua
2. Пєтков С.В. Ефективний менеджмент в органах внутрішніх справ: монографія / С.В. Пєтков. Сімферополь: Таврія, 2004. 564 с
3. Бандурка О.М. Поліція в Україні: історико-правове дослідження (початок XVIII – 1917 р.): [монографія] / О.М. Бандурка, В.А. Греченко, О.Н. Ярмиш. – Х.: Золота миля, 2012.
4. Організаційно-правові основи управління в органах внутрішніх справ : Законодавчі та інші нормативно-правові акти / О.Г. Фролова. – Х. : ФОП Лук’янченко, 2011.
5. Селюков В.С. Від міліції до поліції: правові проблеми, чинники, вектори
реформування / В.С. Селюков // Вісник ХНУВС. – 2013. – № 1 (60).
6. Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ : підручник / [В.Я. Настюк (кер. авт. кол.) та ін.] ; за заг. ред. В.Я. Настюка. – Х. : Право, 2013.
7. Адміністративна діяльність органів внутрішніх справ. Загальна частина : підруч. / за ред. О.П. Рябченко. – Х. : Вид-во Харківського Нац. ун-ту внутр. справ, 2009.

Title: THE PROSECUTOR IN SPECIAL PRE-JUDICIAL INVESTIGATION (IN ABSENTIA)
Author(s): A. V. Lapkin
Pages: 107-111

Full text

Abstract

In article the participation of the prosecutor in implementation of special pre-judicial investigation is considered. The purpose of article is definition of a role of the prosecutor in preliminary investigation in absentia and also development of offers on increase in efficiency of its activity.
Features of participation of the prosecutor in special pre-judicial investigation in the following three aspects are investigated: (1) initiation of special pre-judicial investigation (by the address to the investigatory judge with the petition or coordination of the petition of the inspector and his upholding before the investigatory judge); (2) the procedural management of such pre-judicial investigation (which assigns to the prosecutor additional obligations on ensuring the rights of the suspect, in particular in aspect of its informing on a course of pre-judicial investigation and ensuring the right to protection); (3) making decision on the completion of special pre-judicial investigation (provides the direction the prosecutor in court together with the indictment of the petition for carrying out concerning accused special judicial production). The offer on granting to the prosecutor of an exclusive right is given reason to initiate implementation of special pre-judicial investigation. It is established that this power is discretionary. The prosecutor uses it only in that case when he comes to a conclusion that implementation of pre-judicial investigation in the absence of the suspect, but not his stay is expedient.
Activity of the prosecutor is in detail analysed at the solution of a question on initiation of special pre-judicial investigation. It is proved that thus the prosecutor should provide validity, expediency and timeliness, and also appropriate procedural registration of the decision on initiation of special pre-judicial investigation.
Key words: prosecutor, criminal proceedings of in absentia, special pre-judicial investigation, investigatory judge, correspondence criminal proceedings.

References

1. Лапкін А. В. Проблеми взаємодії прокурора і слідчого судді у кримінальному провадженні. Вісн. Луган. держ. ун-ту внутр. справ ім. Е. О. Дідоренка. 2013. Вип. 2 (63). С. 255-265.
2. Марчук Н. В. Організаційно-правові основи діяльності прокурора у досудовому кримінальному провадженні: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.10. Харків, 2012. 244 с.
3. Єдиний звіт про кримінальні правопорушення за січень-грудень 2017 р. URL : http://www.gp.gov.ua/ua/stat.html (дата звернення: 10.12.2018).
4. Шаренко С., Шило О. Спеціальне досудове розслідування і судове провадження: проблемні питання правового регулювання. Право України. 2015. № 7. С. 58–65.
5. Шевчишен А. В. Поняття спеціального досудового розслідування (in absentia) та його функціональне призначення у кримінальних провадженнях щодо корупційних злочинів у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг. Вісник кримінального судочинства. 2017. № 2. С. 125-134.
6. Захарченко О. В. Деякі аспекти заочного судового провадження у кримінальному процесі Україні. Право і суспільство. 2015. №. 2. С. 264-268.

Title: PEACEKEEPING MISSION IN THE ZONE OF JOINT ACTION: THE INTERNATIONAL LEGAL ASPECTS
Author(s): O. I. Leskiv
Pages: 112-116

Full text

Abstract

In view of illegal annexation of the Crimean peninsula, the armed conflict in the east of the country and the introduction of a martial law in Ukraine by the Presidential Decree of November 26, 2018, the issue of peacekeeping operations is particularly relevant. The article emphasizes the necessity of conducting a peacekeeping mission to international organizations for the settlement of a military conflict with the Russian Federation in the area of the conduct of the OUF (Operation of the United forces) in order to prevent numerous combat and non-war losses. The aim of the work is to analyze the prospects and possibilities of introducing a peacekeeping mission in the temporarily occupied territory of Ukraine through the prism of scientific doctrine and international normative legal acts. The paper identifies the main objectives of peacekeeping, namely: the end of military conflicts; prevent their escalation; ensuring law and order in the conflict zone; carrying out humanitarian actions; the restoration of conflicts of social and political systems. The author emphasizes the exclusive legal personality of the United Nations on a set of measures for preventing and overcoming conflicts in the world, and also notes the undoubted advantages of its peacekeeping activities in comparison with other organizations. The stages of the evolution of formation of peacekeeping are outlined. The normative legal acts, scientific researches that have important theoretical and practical significance in relation to the above-mentioned question are analyzed. On this basis, it is noted that the diversity of forms of the international community’s influence on conflict resolution, the specificity of military-political actions and the composition of forces used in peacekeeping missions are the criteria for their typology of monitoring mandates, traditional, multi-dimensional missions and coercion missions. Multidimensional missions or coercion missions are most effective in establishing peace. On a theoretical basis, the author analyzes the actual state of initiation of the peacemaking process in the temporarily occupied territory of the zone of conduct of the OUF. As a result, the author justifies the advantages of the mission for coercion to peace in view of the political component of the relations between Ukraine and Russia and the inability of the OSCE’s oversight mission to contribute to the end of the conflict.
Key words: peacekeeping mission, preventive diplomacy, military conflict, OUF, strategic character, humanitarian actions, political system.

References

1. Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 26.11.2018 р. № 2630-VIII // Голос України, № 226
2. Корниленко А.В. Феномен миротворчества в современной системе международной безопасности / А.В. Корниленко // Вестник РУДН, серия Политология, 2014, № 3. – С. 128-135
3. Лисак В. Ф. Миротворчість в сучасних міжнародних відносинах / В. Ф. Лисак // Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Філософія. Соціологія. Політологія. – 2015. – № 2. – С. 24-33.
4. Прудник Ю. В. Ключові проблеми і реформування миротворчої діяльності ООН / Ю. В. Прудник. // Часопис Академії адвокатури України. – 2013. – № 4. – С. 1-5
5. Меліщук О. Е. Миротворча діяльність як засіб забезпечення миру у світі / О. Е. Меліщук // Міжнародні читання присвячені пам’яті професора Імператорського Новоросійського університету П. Є. Казанського: матеріали Міжнародної конференції (м. Одеса, 22-23 жовтня 2010 року). – Одеса : Фенікс, 2010. – С. 237-240.
6. Новітні форми міжнародно-правового регулювання миротворчої діяльності [Текст] : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.11 / Панченко Людмила Євгенівна ; НАН України, Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького. – Київ, 2016. – 22 с.                             7. Статут Організації Об’єднаних Націй і Статут Міжнародного Суду від 26.06.1945 р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_010
8. Гайдай Д., Зарембо К. Миротворча місія на Донбасі: що підказує України світовий досвід / Д. Гайдай, К. Зарембо, Л. Літра, О. Лимар, Я. Литвиненко, І. Мединський // Європейська правда. – 26 серпня 2016 року. https://www.eurointegration.com.ua/articles/2016/03/18/7046393/
9. Клюєв К.Г. Міжнародні миротворчі операції як політичний інструмент врегулювання військово-політичних конфліктів / К.Г. Клюєв // «Молодий вчений», № 10 (37), жовтень 2016 р. – С. 127-131.
10.Закон України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18.01.2018 р. № 2268-VIII // ВВР, 2018, № 10, ст. 54
11.Філіпчук В. Міжнародна миротворчість та війна на сході України: чи є точки дотику? / В. Філіпчук // Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД), 2016. – 44 с.
12.Сьомін С.В. Припинення і постконфліктне врегулювання сепаратистських конфліктів: іноземний досвід і висновки для України / С.В. Сьомін // URL: http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/separ_konfl-66377.pdf
13.«Порошенко закликав ООН ввести миротворчу місію на Донбас» від 26 вересня 2018 р. URL: https://www.unian.ua/politics/10274976-poroshenko-zaklikav-oon-vvesti-mirotvorchu-misiyu-na-donbas.html.

Title: STATE CUSTOMERS FOR DEFENSE ORDER AS SUBJECTS OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY
Author(s): Y. Y. Yarusevich
Pages: 117-122

Full text

Abstract

The article considers the status of state customers for defense orders as economic entities and subjects of foreign economic activity in accordance with the provisions of the Commercial Code of Ukraine, the Law of Ukraine “On Foreign Economic Activity, the Law of Ukraine “On State Control over International Transfers of Military and Dual-Use Goods ” “And the Law of Ukraine “On State Defense Order “. The peculiarities of the participation of state customers in the defense order in the procurement of products, works and services of defense purposes for import are analyzed. The peculiarities of state policy in the sphere of state export control concerning the procurement of products, works and services of defense purposes for import are considered. The conformity of the procurement of defense goods by import to the policy of national security of Ukraine was investigated. The basic problems of the state control over international transfers of military and dual-use goods during the procurement by state customers of the defense order of goods, works and services of defense purposes for import are determined. The necessity of obtaining state purchasers from the defense order as authorities, powers from the Cabinet of Ministers of Ukraine for the right to carry out international transfers of military goods in accordance with Article 20 of the Law of Ukraine “On Foreign Economic Activity” is analyzed. Developed and formulated provisions on the possibility for state customers of defense orders to conclude government contracts directly with foreign suppliers. The positive effects of the direct participation of the state in the person of the state authorities (state customers of the defense order), during the procurement of products, works and services of defense purposes for import are estimated.
Key words: state customers, defense orders, foreign economic activity, products of defense purposes, import, national security.

References

1. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 червня 2018 року «Про вдосконалення державної політики щодо забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань оборонною продукцією іноземного виробництва, а також сприяння розвитку співробітництва оборонних підприємств України з іноземними партнерами» : Указ Президента України від 26 червня 2018 р. № 185 URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/185/2018 (дата звернення: 20.08.2018).
2. Про вдосконалення державної політики щодо забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань оборонною продукцією іноземного виробництва, а також сприяння розвитку співробітництва оборонних підприємств України з іноземними партнерами : рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 червня 2018 року URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/n0008525-18/paran2#n2 (дата звернення: 20.08.2018).
3. Про державне оборонне замовлення: Закон України від 03.03.1999 № 464-XIV URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/464-14. (дата звернення: 20.08.2018).
4. Питання державного оборонного замовлення : постанова Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2011 р. № 464 URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/464-2011-%D0%BF/print1510731308895418 (дата звернення: 20.08.2018).
5. Господарський кодекс України : Кодекс, Закон України від 16.01.2003 № 436-IV http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (дата звернення: 20.08.2018).
6. Про зовнішньоекономічну діяльність: Закон України від 16.04.1991 № 959-XII URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/959-12. (дата звернення: 20.08.2018).
7. Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання : Закон України від 20.02.2003 № 549-IV URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/549-15/print1522652754333156 (дата звернення: 20.08.2018).
8. Про затвердження Положення про порядок надання суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю: Постанова Кабінет Міністрів України від 08.06.1998 № 838 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/838-98-%D0%BF.
9. Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення: Постанова Кабінет Міністрів України від 20.11.2003 № 1807 URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1807-2003-%D0%BF.
10. Порядок здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання: Постанова Кабінет Міністрів України від 28.01.2004 № 86 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/86-2004-%D0%BF.