Issue 10 (2018)

Contents

Full number

Title:  MUNICIPAL-LEGAL VIEWS OF R. GNEIST
Author(s):  V. V. Sukhonos
Pages:  7-12

Full text

Abstract

The article is devoted to the municipal-legal views of R. Gneist. R. Gneist was a representative of the state school of local self-government. That is why he believed that the duties that rely on self-government, by their nature, do not differ from the functions of the state.
Keywords: municipal-legal views of R. Gneist; state school of local self-government; powers of local self-government; municipality; the ratio of functions of the state and local self-government.

References

1. Батанов О. В. Муніципалізм у системі сучасного конституціоналізму: аксіологічні, онтологічні та телеологічні аспекти / Олександр Васильович Батанов // Теорія і практика конституціоналізму: український та зарубіжний досвід : матеріали учасників ІІІ Наук.-практ. конф. (Львів, 19 травня 2017 р.). – Львів : ННШПП НУ «Львівська політехніка», 2017. – С. 10–13.
2. Дробуш І. В. Територіальна основа функціонування місцевого самоврядування в Україні: актуальні питання реформування / І. В. Дробуш // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – Серія : Юриспруденція. – 2014. – № 10-1. Т. 1. – С. 66–69.
3. Ивановский В. В. Организация местного самоуправления во Франции и Пруссии / В. В. Ивановский. – Казань : Изд.-во Императорского Казанского университета, 1886. – 304 с.
4. Колтун В. С. Закономірності та тенденції розвитку місцевого самоврядування: комплементарний підхід : монографія / В. С. Колтун. – К. : Фенікс, 2015. – 367 с.
5. Місцеве самоврядування в умовах децентралізації влади в Україні : Монографія / [Белец Ж. А., Бова Т. В., Бондарева Л. В. та ін.] ; за ред. Р. М. Плюща. – К. : РІДНА МОВА, 2016. – 744 с.
6. Назаренко О. А. Місцеве самоврядування: поняття, ознаки, функції / О. А. Назаренко // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – Серія : Право. – 2013. – Вип. 21- ІІ. Т. 1. – С. 82–85.
7. Пухтинський М. О. Трансформація системи місцевого самоврядування в контексті реалізації міжнародно-правових стандартів місцевої демократії / М. О. Пухтинський // Вісник АПСВТ. – 2016. – № 3–4. – С. 63–67.
8. Редлих И. Английское местное управление. Изложение внутреннего управления Англии в его историческом развитии и современном состоянии : в 2 т. / И. Редлих ; вступ. ст. П. Г. Виноградов ; [пер. с нем. Ф. Ельяшевич]. – СПб. : Типо-литогр. Шредера, 1907–1908. – Т. 2. – 1908. – 468 с.
9. Свешников М. И. Основы и пределы самоуправления: Опыт критического разбора основных вопросов местного самоуправления в законодательстве важнейших европейских государств : [С приложением статистических таблиц, содержащих данные о составе земского представительства в 34 губерниях России] / М. И. Свешников. – СПб. : тип. В. Безобразова и К° и Ефрона, 1892. – 573 с.
10. Gneist R. Die preussische Kreisordnung in ihrer Bedeutung fuer den inneren Ausbau des deutschen VerfassungsStaates / R. Gneist. – Berlin : Verlag von Julius Springer, 1870. – 224 s.
11. Gneist R. Selfgovernment, Communalverfassung und Verwaltungsgerichte in England / R. Gneist. – [3te Aufl.]. – Berlin : Verlag von Julius Springer, 1871. – 1018 s.
12. Gneist R. Verwaltung, Justiz, Rechtsweg, Staatsverwaltung und Selbstverwaltung nach englischen und deutschen Verhaeltnissen / R. Gneist. – Berlin : Verlag von Julius Springer, 1869. – 608 s.
13. Schaeffle A. Bau und Leben des socialen Körpers. Encyclopädischer Entwurf einer realen Anatomie, Physiologie und Psychologie der menschlichen Gesellschaft mit besonderer Rücksicht auf die Volkswirthschaft als socialen Stoffwechsel : in 4 Bd. / Albert E. F. Schaeffle. – Tuebingen : Verlag der H. Lauppschen Buchhandlung, 1875–1878. – Bd. 4: Specielle Socialwissenschaft, zweite Hälfte. Buchnummer des Verkäufers. – 1878. – 538 s.

Title: PROBLEMS RELATED TO IMPLEMENTATION OF ACADEMIC INTEGRITY PRINCIPLES IN DOMESTIC HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Author(s): Yu. V. Harust, B. O. Pavlenko
Pages: 13-20

Full text

Abstract

The article reveals the results of the research conducted by the authors on one of the most urgent problems in the development of modern Ukrainian education. It deals with the methods for implementation of academic integrity at higher educational institutions, the system of measures aimed at leveling academic dishonesty, clarifying the dangers associated with academic dishonesty, and cultivation of values of individual success and priority of personal interests in national education. Introduction of the global principles of academic integrity as a basis for obtaining an intellectual product in domestic science during the educational process is quite promising, especially in the context of Ukraine’s entry to the European educational space. In the course of the study, the authors studied the historical basis of the emergence and formation of academic culture in the world. The historical and legal aspect of the implementation of the academic integrity principles in the universities of developed scientific countries is considered. The regulatory framework of leading foreign universities in combating academic dishonesty is investigated. Based on the results of statistical studies, the state of development of academic culture in Ukrainian higher educational institutions is explored and the main problems of the national legislation in the field of education are identified with a view to eliminating academic dishonesty. It was established that as of September 1, 2017, almost 3 years after the adoption of the Law of Ukraine “On Higher Education”, 60% of Ukrainian universities (state and municipal) did not actually mention the introduction of the fight against plagiarism. It is proved that a system of measures for leveling academic dishonesty should be developed in each educational institution of Ukraine; otherwise, the University will not be able to function properly.
Keywords: academic integrity, academic culture, higher education institutions, education, Code of Honor, plagiarism.

References

1. Етос Українського католицького університету, – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ucu.edu.ua/files/2015/09/pamyatka-pro-etos-uku.pdf
2. Міжнародний благодійний Фонд «Міжнародний фонд дослідження освітньої політики»: Академічна чесність як основа сталого розвитку університету; за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова – К.; Таксон, 2016. – 234 с.
3. «Academic misconduct», University of Edinburgh, May 8, 2015 – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.ed.ac.uk/
4. Вікіпедія «Стенфордський університет», – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/
5. Офіційний сайт Стенфордського університету, – [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.stanford.edu/
6. «Політика академічної чесності: досвід університетів США» – Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://kpi.ua/code-info
7. «Поняття та психологічні особливості академічної нечесності, – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://studopedia.su/20_45426_ponyattya-ta-psihologichni-osoblivosti-akademichnoi-nechesnosti.html
8. Міська спеціалізована молодіжна бібліотека «Молода гвардія» (МСМБ «Молода гвардія»), – [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.msmb.org.ua
9. Джонс Р.М. «Академічна корупція в Україні» / Р.М. Джонс / Вісник Програми академічних обмінів ім. Фулбрайта в Україні. – 2001. – № 6. – С. 4
10. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://anticorruption.in.ua/news/our/
11. Наказ МОН від 14 липня 2015 р. № 758 «Про оприлюднення
дисертацій та відгуків офіційних опонентів»
12. Закон України «Про освіту»: Верховна Рада України; прийнятий
05.09.2017 р. № 2145-19, – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
13. American Councils, – [Електронний ресурс] – Режим доступу:

Діяльність Проекту


14. Дослідження «МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ОСВІТНЬОЇ АНАЛІТИКИ» – «АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАКТИК АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ», – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://mon.gov.ua/content/academic-integrity.pdf& .

Title: FEATURES OF CONTRACT CIVIL LIABILITY IN THE FIELD OF CLINICAL TRIALS
Author(s):  D. A. Lurye
Pages: 21-27

Full text

Abstract

The article is devoted to the establishment of the legal nature and the legal regulation of liability features for non-performance or improper performance of contractual obligations in the field of clinical trials. The legislation of Ukraine establishes the obligation of contractual figuration of legal relations in this area, but does not contain any special provisions on the procedure for civil liability regulation for non-performance or improper performance of such contracts. The absence of these provisions poses a threat both to the organization and conduct of the clinical trial, and to other legal relationships that are covered (medical care, intellectual property, confidential information, etc.).
The consideration of the informed consent to participate in a clinical trial as a contractual obligation provides a possibility of applying, in addition to the provisions on a tort liability, the provisions provided for violationі of contractual obligations. It gives a legal certainty to cases when violates obligations on clinical trial timing, financial payments, expense compensation, further treatment, access to investigational treatment, etc. are. In the case of damage to life or health of the subject, the procedure for it compensation may be settled in the agreement more favourable than it provided for tort cases.
The author has determined that for clinical trials contracts, taking into account their mixed legal nature, it is possible to apply a number of provisions on liability for non-performance or improper performance of work contracts, research work contracts and service contracts. Particular attention is paid to the experience of foreign countries in this field, where one of the ways of detailing the legal provisions on civil liability of the parties is the introduction of model clinical trial agreement. On this base, the author offered to provide in regulatory acts of Ukraine general provisions on civil legal liability for non-performance or improper performance of contractual obligations in the field of clinical trials.
Key words: clinical trial, civil liability, non-performance or improper performance of a contractual obligation.

References

1. Про затвердження Порядку проведення клінічних випробувань лікарських засобів та експертизи матеріалів клінічних випробувань і Типового положення про комісії з питань етики : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 23.09.2009 № 690. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1010-09 (дата звернення: 21.08.2018).
2. Лур’є Д.А. Правова природа інформованої згоди на участь у клінічному дослідженні. Часопис цивілістики. 2018. Вип. 29. С. 42-48.
3. Цивільний кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15 (дата звернення: 21.08.2018).
4. Grady C. Payment of clinical research subjects. The Journal of Clinical Investigation. 2005. №115(7). P. 1681–1687.
5. Мазур О.С. Цивільне право України: Навч. пос. К.: Центр навчальної літератури. 2006. 384 с.
6. Антонов С.В. Цивільно-правова відповідальність за заподіяння шкоди здоров’ю при наданні платних медичних послуг : автореф. дис. … канд. юрид. наук. Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України. К., 2006. 20 с.
7. Свистун Л.Я. Розмежування договірної та деліктної відповідальності в сфері надання медичних послуг. Науковий вісник публічного та приватного права. 2015. Вип. 1. С. 28-34.
8. Ус М.В. Конкуренція вимог при відшкодуванні шкоди, завданої здоров’ю (життю) фізичної особи під час виконання договірних зобов’язань. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. Сер. Право. Вип. 34. Т. 1. С. 120-125.
9. Regulation (EU) No 536/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ (дата звернення: 12.08.2018).
10. Щодо залучення SMO (Site Management Organizations) до проведення клінічних випробувань. URL: http://www.dec.gov.ua/index.php/ua/2-uklinichnikh-viprobuvan (дата звернення: 18.08.2018).
11. Балибардина Н.Г. Договор на проведение клинических исследований лекарственных средств : автореферат дис. … канд. юрид. наук. Волгоградский гос. ун-т. М. 2006. 22 с.
12. Guidance Model Clinical Trial Agreement and Clinical Research Organization Model Clinical Trial Agreement. 2018. URL: https://www.myresearchproject.org.uk/help/help%20documents/mCTA_CRO-mCTA-Guidance-February_2018.pdf (дата звернення: 20.08.2018).
13. Template Clinical Trial Agreement – the Netherlands. 2018. URL: https://dcrfonline.nl/wp-content/uploads/sites/12/2018/03/Template-CTA-VIG-NFU-STZ-NKI-ACRON-2018-1.docx (дата звернення: 17.08.2018).
14. Finnish Pharma Industry’s Clinical trial agreement. 2011. URL: http://www.clinicaltrialsfinland.cod_20280.doc (дата звернення: 25.08.2018).
15. Finnish Medical Research Act. №488/1999. 1999. URL: https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990488.pdf (дата звернення: 22.08.2018).

Title: ECONOMIC AND PROCEDURAL CHARACTERISTICS OF LOANS AND TERMS
Author(s): M. I. Nikiforchuk
Pages: 28-32

Full text

Abstract

The article deals with the concept, features and essence of terms and terms as complex categories of procedural and legal character, which are used in all legal proceedings, including economic ones. Terms and terms are time categories that affect the course of justice, determining the length of its stages and proceedings. They are also their time characteristics and, at the same time, the principles of the economic process. Efficiency, timeliness and procedural economy are certain procedural basic principles, the content of which, including, is procedural terms and terms. Judicial reform has brought about significant changes to the procedural legislation, including those regarding the economic-procedural provisions regarding terms and terms, and they have become more prolonged in all instances and proceedings.
These concepts are important for economic proceedings, because they determine its duration, and they are also applied in non-state judicial bodies – arbitration courts, which have the right to apply to economic entities to protect their violated rights and interests.
Key words: terms, terms, economic justice, efficiency, procedural principles, procedural legislation.

References

1. Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка / С.И. Ожегов. – М.: Азъ. – 1992. – 944 с.
2. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка / В.И. Даль. – М.: Русский язык. – 1978. – 1006 с.
3. Гражданское право: учеб. / под ред. С.П. Гришаева. – М.: Юристъ, 1999. – 484 с.
4. Лукьянова Е.Г. Теория процессуального права / Е.Г. Лукьянова. – М.: Норма, 2003. – 240 с.
5. Перепелюк В. Г. Адміністративний процес. Загальна частина : навч. посіб. / В. Г. Перепелюк. — Чернівці : Рута, 2003. — 367 с.
6. Шекера Ю.О. щодо значення та функцій процесуальних строків у господарському судочинстві / Ю.О. Шекера // Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія Юриспруденція. – 2015. – № 15. – Том 2. – С. 71-74.
7. Теліпко В.Е. Науково – практичний коментар Господарського процесуального кодексу України. Станом на 1 грудня 2010 р. / За ред. Притики Ю.Д. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 608 с.
8. Шекера Ю.О. Строки у господарському процесуальному праві України: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.10 / Юлія Олександрівна Шекера; Одеська національна юридична академія. – Одеса, 2016. – 21 с.
9. Борщевська О.М. Юридична природа строків у господарському процесі / О.М. Борщевська // правова держава. – 2012. – № 15. – С. 95-99.
10. Чорнооченко С.І. Цивільний процес України. Вид 2-ге, перероб. та доп.: Навчальний посібник. / С.І. Чорнооченко — Київ: Центр навчальної літератури,2005. — 472 с.
11. Штефан М.Й. Цивільне процесуальне право України: Підруч. для студ. юрид. спец. вищ. навч. закл. / М.Й. Штефан. – К.: Концерн “Видавничий Дім “Ін Юре”, 2005.- 624 с.
12. Тертишніков В.І. Цивільний процесуальний кодекс України. Науковий практичний коментар / В.І. Тертишніков – Х. – 2002. – С. 72.
13. Андрійчук О.В. Процесуальні строки у цивільному процесі України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.03 / О.В. Андрійчук ; Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2009. – 19 с.                                                                            14. Ольховик Л.А. Поняття процесуальних строків у цивільному процесі України / Л.А. Ольховик // Порівняльно-аналітичне право. – 2016. – № 1. – С. 113-115.
15. Цивільне судочинство України: основні засади та інститути : [монографія] / [В.В. Комаров, К.В. Гусаров, Н.Ю. Сакара та ін.] ; за ред. В.В. Комарова. – Х. : Право, 2016. – 848 с.
16. Братель О.Г. Темпоральні властивості процесуальних юридичних фактів у цивільному судочинстві України / О.Г. Братель // Підприємництво, господарство і право. – 2017. – № 3. – С. 5-10.
17. Цивільне процесуальне право України : [навч. посібник] / [І.О. Безлюдько, С.С. Бичкова, В.І. Бобрик та ін.] ; за заг. ред. С.С. Бичкової. – К. : Атіка, 2006. – 384 с.
18. Зейкан Я.П. Коментар цивільного процесуального кодексу України / Я.П. Зейкан. – К. : Юридична практика, 2006. – 560 с.
19. Басай В.Д. Поняття і види процесуальних строків за КПК України та КПК Російської Федерації / В.Д. Басай // Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. – 2013. – № 1. – С. 204-208.
20. Терміни і поняття в законодавстві України: Наук.-практ. словник-довідник. – Харків: Еспада, 2003. – 512 с.
21. Філософський словник / За ред. чл.-кор. АН СРСР, академіка АН СРСР В.І. Шинкарука. – К.: Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1986. – 800 с.
22. Терміни і поняття в законодавстві України: Наук.-практ. словник-довідник. – Харків: Еспада, 2003. – 512 с.
23. Пиголкин А.С., Чернобель Г.Т. Юридическая терминология: понятие и классификация // Язык закона / Под ред. А.С. Пиголкина. М., 1990. – Гл. 3. – 200 с.

Title: AUDIT FOR UPDATED UKRAINE’S LEGISLATION
Author(s): V. V. Dobrovolskaya
Pages: 33-38

Full text

Abstract

The article deals with the concept, features and essence of audit as a complex category of economic and legal nature. The practical manifestation of the audit is the carrying out of the audit activity, which is inherent in independent factors, including the subject-object structure, taking into account the latest changes in the current legislation and international standards. To date, a new special legislative act has been adopted in Ukraine, which is to come into force at the end of 2018 – the Law of Ukraine “On Audit of Financial Reporting and Auditing” and contains a number of short stories and changes regarding audit activity and distinguishes its economic orientation within the framework of the relevant legal relations. The content of these legal relations is the control of the relevant authorized agents of independent professional activity in order to verify the financial and solvent nature of any entity of economic activity, regardless of its organizational and legal form and ownership.
With the help of an audit, it is possible to obtain complete precise information with a certain periodicity regarding the financial condition of the entity in order to prevent, prevent and identify signs of its insolvency, which may also lead to bankruptcy and the adoption of immediate measures (provisions) for their elimination.
By its nature, the audit is a financially-controlling activity, the results of which are possible to assess the real economic and financial situation of any entity. It is the audit that allows us to distinguish the important factors of economic activity, namely: independence, independence, efficiency and competitiveness.
Key words: audit, audit activity, updated current legislation, control, auditors, audit objects, financial reporting, economic and legal characteristics.

References

1. Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21.12.2017 р. № 2258-VIII // Відомості Верховної Ради. – 2018. – № 9. – Ст. 50.
2. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999 р. № 996-XIV // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – № 40. – Ст. 365.
3. Терешенко Ю. Що готує новий закон про аудит? / Ю. Терещенко // від 26 рудня 2017 року. Інформаційний ресурс. Режим доступу: https://biz.nv.ua
4. Гаращук К. Новий погляд юриста на новий закон про аудит / К. Гаращук // від 12 лютого 2018 року. Інформаційний ресурс. Режим доступу: https://www.bdo.ua
5. Слав’юк Р.А. Фінанси підприємств. Підручник / Р.А. Слав’юк. – К.: Знання, 2010. – 550 с.
6. Савченко В.Я. Аудит Навчальний посібник / В.Я. Савченко. – Київ
КНЕУ. – 2005. – 322 с.
7. Макоев О. Внутренний аудит: понятие и предназначение / О. Макоев // Аудитор. –1999. – № 11. – С. 11-15.
8. Білоусов А. Внутрішній аудит: перспективи розвитку і методика організації на підприємствах України / А. Білоусов // Бухгалтерський облік і аудит. – 2001. – № 2. – С. 54-57.
9. Нетикша О. Організація процесу внутрішнього аудиту / О. Нетикша // Бухгалтерський облік і аудит. – 2002. – № 8. – С. 46-49.
10. Сиротюк Г.В. Проблеми організації внутрішнього аудиту / IV Международная научно-практическая конференция “Социально-экономические реформы в контексте интеграционного выбора Украины (15-16 марта 2007 г.)”. Інформаційний ресурс http://www.confcontact.com/2007mart/3_sirotyuk.php
11. Каменська Т. Внутрішній аудит системи корпоративного управління / Т. Каменська // Ринок цінних паперів України. – 2009. – № 11-12. – С. 3-8.
12. Господарське право: Підручник / О.П. Подцерковний, О.О. Квасніцька, А.В. Смітюх та ін., за заг. ред. О.П. Подцерковного. – Х.: Одіссей, 2010. – 60 с.
13. Дорош Н.І. Аудит: теорія і практика / Н.І. Дорош. – К.: Знання, 2006. – 495 с.
14. Шалімова Н.С. Спеціфіка договору на проведення аудиту та цивільно-правової відповідальності аудиторів / Н.С. Шалімова // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету: Економічні науки. – 2007. – Вип. 12, Ч.І. – С. 248-260.
15. Борисова Ю. Ю. Історико-правовий аналіз становлення аудиту в Україні / Ю.Ю. Борисова // Часопис Київського університету права. – 2015. – № 3. – С. 387-390.
16. Сиротюк Г. Ринок аудиторських послуг України: стан та перспективи в умовах євроінтеграції / Г. Сиротюк // Інститут бухгалтерського обліку, контроль та аналіз в умовах глобалізації. Міжнародний науковий журнал. – 2016. – Випуск 3. – С. 97-104.

Title: LEGAL FEATURES OF THE PROCEDURE FOR COLLECTING LAND PLOTS AND RIGHTS TO THEM
Author(s): M. V. Antonyuk, O. E. Sidorchuk
Pages: 39-45

Full text

Abstract

The work is devoted to a comprehensive study of the legal regulation of foreclosure on mortgages, which are land plots and rights to them.
Within the scope of the study, the legal nature of the procedure for collecting penalties, the peculiarities of legislative regulation of foreclosure and rights to land plots has been established, and judicial practice has been analyzed within the framework of the subject.
The peculiarities of the legal regulation of the collection of agricultural land for agricultural purposes and the mistakes made by the national courts when considering disputes concerning the enforcement of a mortgage on agricultural land are established.
Key words: mortgaged land, mortgage of a land plot, mortgage land relations, mortgage agreement, foreclosure, court order, extrajudicial order.

References

1. Земельний кодекс України: закон України від 25.10.2001 № 2768-III // Відомості Верховної Ради України. – 2002 – № 3-4 – ст.27
2. Цивільний кодекс України: закон України: закон України від 16.01.2003 № 435-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2003 – №№ 40-44 – ст.356.
3. Про іпотеку: закон України від 05.06.2003 № 898-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2003- № 38 – ст.313
4. Про оренду землі: закон України 06.10.1998 № 161-XIV. // Відомості Верховної Ради України. – 1998 – № 46-47 – ст.280.
5. Аналіз судової практики застосування судами законодавства, яке регулює іпотеку як заставу нерухомого майна // Вісник Верховного Суду України. – 2015. – № 1. – С. 16-31. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vvsu_2015_1_5.
6. Рішення Господарського суду міста Києва від 01.12.2015 року в справі №910/23568/15 / [Електронний ресурс] // Єдиний державний реєстр судових рішень – Режим доступу: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54166578
7. Рішення Господарського суду міста Києва від 10.02.2016 року в справі №910/28668/15 / [Електронний ресурс] // Єдиний державний реєстр судових рішень – Режим доступу: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55695571
8. Рішення Господарського суду міста Києва від 10.02.2016 року в справі №910/28668/15 / [Електронний ресурс] // Єдиний державний реєстр судових рішень – Режим доступу: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55695571
9. Ухвала Верховного Суду України від 30.03.2011 року в справі № 6-179св10/ [Електронний ресурс] // Єдиний державний реєстр судових рішень – Режим доступу: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/14616384.

Title: DEVELOPMENT AND DEVELOPMENT OF THE FINANCIAL SYSTEM OF UKRAINE IN THE PERIOD OF INDEPENDENCE
Author(s): V. V. Mirgorod-Karpova
Pages: 46-54

Full text

Abstract

The category “financial system” is the most general and systematic category of financial law, which reflects the unity of financial resources and government bodies that implement financial policies. The financial system arises with the emergence of the state and is inextricably linked with its functioning and development. The financial system of each state helps to accumulate and rationally use the country’s financial resources. The construction of a perfect financial state is one of the main conditions for the effective functioning of its economy. The experience of the countries of the world is confirmed by the fact that the formation of financial systems of developed countries took place during 50-100 years, and the processes of their improvement are ongoing.
As of today, a financial system has been formed in Ukraine, which began after the proclamation of independence in the state. During this period, the foundations of the financial system of the market type were laid. Both in the theoretical and practical aspects, there are many problems that are relevant both to the financial system as a whole and to individual components in particular. The financial system of Ukraine has undergone a difficult path of origin, development and establishment. This process was influenced by many historical events. The absence of a single independent state became the basis for the absence of the established financial system of the country.
The issue of periodization of the history of the formation and development of the financial system of Ukraine today is an open, undiscovered and controversial issue. Traditionally, in scientific literature, we can observe its coverage by historians and economists-practitioners without any systematic analysis and in-depth study. For the legal science of Ukraine, this category of “financial system” is new. However, the lack of such research topics is unfair to this category, since, as N. Lugovenko notes, an understanding of the history of the development of the financial system will help to systematize risks, better understand the political and economic processes in the country [12, p.15].
Key words: financial system of Ukraine, periods of formation and development of the financial system of Ukraine, monetary reform, strategy of sustainable development – 2020.

References

1. Безгубенко Л.М. Фінансова система України в умовах економіки перехідного типу. Фінанси України. 1996. №9. С. 13-18.
2. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. №2456-VI. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17
3. Гальчинський А. С. Стабільність гривні та проблеми її забезпечення. Економіка України. 2004. № 2. С. 4–11.
4. Гаруст Ю. В. Порівняльна характеристика фінансових систем Великоританії та України. Форум права. 2017. №1. С. 5–9. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/FP_index.htm_2017_1_3.pdf
5. Гребеник Н. І. Тенденції розвитку управління грошово-кредитним ринком в Україні за період 1991– 1999 pp. Банківська справа. 1999. № 6. С. 22–28.
6. Декларація про державний суверенітет України від 16.07.1990 р. №55-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12
7. Декрет КМУ «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» від 19.02.1993 р. №15-93. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/15-93
8. Закон України «Про бюджетну систему України» від 05.12.1990 №512-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/512-12
9. Закон України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 №2121-ІІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2121-14
10. Закон України «Про Національний банк України» від 20.05.1999 №679-ХІV. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/679-14
11. Закон України «Про систему оподаткування» від 25.06.1991 №1251-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1251-12
12. Закон України «Про страхування» від 07.03.1996 №85/96-ВР. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85/96-вр
13. Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 №266-ІІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2664-14.
14. Закон Української РСР «Про економічну самостійність Української РСР» від 03.08.1990 р. №142-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-12
15. Конституція України від 28.06.1996 №254к/96-ВР. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
16. Корень Н.В. Шляхи підвищення якості регулювання фінансової системи відповідно до європейських стандартів надання фінансових послуг. Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/2070/
17. Коюда В.О. Фінанси: навч. посіб. Київ: Знання Прес, 2004. 276 с.
18. Митним кодексом України від 13.03.2012 №4495-VI. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17
19. Молибог Б.І. Соціальні наслідки прийняття Податкового кодексу України (аналітичний аспект). Режим доступу: http://academy.gov.ua/ej/ej14/txts/Molibog.pdf.
20. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
21. Постанова ВР УРСР « Про проголошення незалежності України» від 24.08.1991 №1427-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12
22. Постанова ВРУ «Про основи національної економічної політики України» від 24.03.1992 №2226-ХІІ. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2226-12
23. Постанова КМУ «Про створення Державної фіскальної служби» від 21.05.2014 р. №160. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/160-2014-п
24. Постанова КМУ і НБУ «Про розширення введення в обіг купонів багаторазового використання» від 04.04.1992 №171. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/171-92-п
25. Постанова Правління НБУ від 18.06.2015 р. №391. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0391500-15#n5
26. Постанова Президії ВРУ «Про введення в обіг на території республіки купонів багаторазового використання» від 09.09.1991 р. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1519-12
27. Сало І.В. Грошова реформа 1996 р. – введення національної валюти України гривні. Вісник Української академії банківської справи. 2013. №1 (34). С.24-31.
28. Семко Т.В. Історія становлення та розвитку української гривні. Вісник КДПУ ім. М. Остроградського. 2009. Вип.6. С. 221-223.
29. Указ Президента України « Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» від 12.01.2015 р. №5/2015. Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
30. Указ Президента «Про грошову реформу в Україні» від 25.08.1996 р. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/762/96.

Title: PLACE OF THE STATE BUREAU OF INVESTIGATIONS IN THE SYSTEM OF STATE AGENCIES
Author(s): M. S. Moiseev
Pages: 55-60

Full text

Abstract

The article is devoted to determining the place of the State Bureau of Investigations in the system of state agencies. It is noted that the main task of law enforcement agencies is mentioned directly in Article 17 of the Constitution of Ukraine, but the notion of “law enforcement bodies” in the normative acts of Ukraine is not defined by the legislator. In connection with this, the author focuses on the main scientific approaches to understanding the concept of “law enforcement agencies”. It is determined that the Law of Ukraine “On state protection of court workers and law enforcement agencies”, where the legislator has established a list of law enforcement agencies, the State Bureau of Investigations is not mentioned, but an indication that law enforcement agencies are also other agencies that carry out law enforcement functions makes it possible to conclude that the State Bureau of Investigations is one of the law enforcement agencies of Ukraine. In order to confirm the possible conclusion, the author considers the existing approaches to the definition of the signs of law enforcement agencies existing in the scientific doctrine. On the basis of studying the norms of the Law of Ukraine “On the State Bureau of Investigations” it was clarified that the State Bureau of Investigations has all features of a law enforcement agency. In addition, the functions of the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine and the State Bureaus of Investigations as two law enforcement agencies, which are charged with carrying out counteraction and fight against offenses committed by senior state officials, judges, prosecutors, law enforcement officers etc., have been delineated, which made it possible to specify the place of the last agency in system of state agencies. It is concluded that the State Bureau of Investigations is a law enforcement agency that carries out a number of basic and auxiliary law enforcement functions important for the state and society in order to implement the law-enforcement function of the state.
Key words: State Bureau of Investigations, law enforcement agency, law enforcement function.

References

1. Тацій В. Поняття та система правоохоронних органів: у контексті системних змін до Конституції України. Вісник Академії правових наук України. 2012. № 4. С. 3–17.
2. Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів: Закон України від 23.12.1993 р. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 11. Ст. 50.
3. Сучасна правова енциклопедія / О.В. Зайчук, О.Л. Копиленко, В.С. Ковальський та ін.; за заг ред. О.В. Зайчука; Ін-т законодавства Верховної Ради України. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ: Юрінком Інтер, 2013. 408 с.
4. Тевлін Р. Про поняття «правоохоронні органи» у широкому та вузькому розумінні. Радянське право. 1985. № 7. С. 51–54.
5. Куліш А.М. Щодо визначення поняття «правоохоронні органи». Право і безпека. 2005. № 4. С. 90–93.
6. Детюк А. Правоохоронні органи як суб’єкти системи забезпечення економічної безпеки України. Підприємництво, господарство і право. 2009. № 12 (608). С. 33–37.
7. Соколенко О.Л. Види правоохоронних органів України. Форум права. 2012. № 3. С. 699–705.
8. Островський С.О. Поняття та функції правоохоронних органів держави. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2017. Вип. 1. Том 2. С. 46–49.
9. Музичук О.М. Сучасний стан теоретичної розробки та законодавчого визначення поняття правоохоронних органів та їх переліку. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2009. № 44. С. 12–21.
10. Хамула П.І. Правоохоронні органи в системі органів державної влади: автореф. … дис. канд. юрид. наук; 12.00.01. Харків. 2016. 21 с.
11. Про Державне бюро розслідувань: Закон України від 12.11.2015 р. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 6. Ст. 65.
12. Про Державний бюджет на 2018 рік: Закон України від 07.12.2017 р. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 3–4. Ст. 26.
13. Донченко О.І. Особливості правозастосування як форми реалізації права. Науковий Вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2014. № 11. Том. 1. С. 40–42.
14. Кріцак І.В. Правоохоронна функція держави та її вплив на формування функції надання послуг населенню органами внутрішніх справ України. Форум права. 2009. № 3. С. 365–371.
15. Бородін Д.І. Правоохоронні органи України: поняття та функції. Юридичний вісник. 2015. № 2 (35). С. 47–51.
16. Шоптенко С.С. Система правоохоронних органів України. Науковий вісник публічного і приватного права. 2017. Вип. 3. С. 150–155.
17. Про Національне антикорупційне бюро України: Закон України від 14.10.2014 р. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 47. Ст. 2051.

Title: PROBLEMS OF LEGAL REGULATION OF ACCOUNTING OF INDUSTRIAL BUILDINGS AS OBJECTS OF TAXATION OF REAL ESTATE TAX
Author(s): V. V. Pakhomov, L. V. Gordienko
Pages: 61-67

Full text

Abstract

Starting from 2015, the objects of taxation of property tax, in part of the land different from the land is classified non-residential premises. The rapid expansion of the tax base and changes in the procedure for taxation of non-residential premises led to a number of inconsistencies, which led to a large volume of appeals against decisions of controlling bodies regarding the charges for such a tax. The paper analyzes the regulatory and legal framework that regulates the procedure for obtaining information from the registers for the calculation of the property tax, its weaknesses and suggestions for improvement. The basis for the conclusions was the existing opposite jurisprudence. Local councils determine the rates of taxation of non-residential premises according to types of buildings. The norms of the Tax Code of Ukraine do not contain explicit types of non-residential premises in general, which has led to ambiguity in the interpretation of tax objects. There are ambiguous restrictions on the exemption from taxation of property buildings that are owned by individuals. Real estate tax has a stimulating function that creates conditions for the development of production. This restriction contradicts the principle of equality of all payers before the law and the prevention of any kind of manifestation of discrimination – ensuring the same approach to all taxpayers, regardless of the forms of ownership, which is directly established n. 4.1.2 Art. 4 of the Tax Code of Ukraine.
The source of information on objects of taxation under the Tax Code is information from the State Register of Real Property Rights to Real Estate. The object type is defined in the registry and is not subject to change. The controlling authorities carry out an expanded interpretation of the objects of taxation, which is the excess of powers. The form of the tax decision on immovable property does not contain the basic indicators necessary for the definition of the object of taxation. The examples presented complicate the process of accrual and tax payment. The said work is connected with the task of improving the norms of the current legislation of Ukraine, to bring it in line with the principles of the rule of law.
Key words: real estate tax, production premises, purposeful use of industrial premises, register of immovable property.

References

1. Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000Держкомстандартизації від 17.08.2000 № 507//Електронний ресурс: http://zakon.rada.gov.ua/rada/card/va507565-00
2. Карлін М.І. Податок на нерухомість у країнах ОЕСР та в Україні: історія і сьогодення / М.І. Карлін // Наукові записки. Серія «Економіка»: [зб. наук. праць]. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2013. Випуск 21. – с.163-168.
3. Крючкова Н.М. / ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ ПОДАТКУ НА НЕРУХОМІСТЬ, ВІДМІННУ ВІД ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ/ Н.М. Крючкова/ Науковий вісник: Фінанси, банки, інвестиції – 2014 – №1- с. 40-43
4. Нестеренко А. С. Майновий податок – податок на нерухомысть, як основа функціонування місцевих бюджетів в Україні. Електронне наукове Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. Юриспруденція 2015 №17 стор 78-81.
5. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) //Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, N 13-14, № 15-16, № 17, ст.112[Електронний ресурс].
6. Про затвердження Порядку подання органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та органами, що здійснюють реєстрацію місця проживання фізичних осіб, відомостей, необхідних для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки Кабінет Міністрів України від 31.05.2012 № 476 // Публікації: Офіційний вісник України, 11.06.2012, № 42, ст. 1609, стор.39

Title: DETERMINANTS OF CORRUPT LOBBYINGIN IN UKRAINE
Author(s): O. S. Bondarenko
Pages: 68-72

Full text

Abstract

The article is devoted to the analysis of determinants of corruption lobbying. Corruption in all its manifestations is one of the most dangerous problems of modern society. Particularly disastrous political “high-level” corruption, which has now become total. The main forms of such corruption include corruption lobbying. Corruption lobbyism is a peculiar method of pressure on the competent authorities and their officials to pleasure their own unlawful interests and needs.
The key to counteracting any socially harmful phenomenon is the effective combining of prevention and control measures. However, none of these measures can be successful unless it clearly identifies the causes and conditions of the occurrence of such a phenomenon in general and its individual manifestations in particular. That is why the outline of the determinants of corruption lobbying is the basis for its counteraction.
The author proposes to combine the main determinants of corruption lobbyism into three groups. The first of these is a political one, which is represented by four determinants: the lack of a legislative framework for lobbying; insufficient level of publicity in the activity of subjects of power authorities; Uncertainty about how to involve stakeholders in the process of discussion and decision-making, and the lack of an appropriate approach to anti-corruption and criminological expertise of regulatory and legal acts. The second group is the economic determinants (the presence of a shadow economy and the reluctance of lobbyists to come out of the shadow, which would evade tax payments). The third group is represented by two cultural and educational determinants: the historical inclinations of our society to the predominance of personal ties over professional ones; the absence of not only legal but also moral principles of interaction between lobbyists and government officials. It is concluded that the main determinant of corruption lobbying is the lack of the will of the legislator to create a mechanism for lobbying, and the desire of society through legal mechanisms to stimulate this will.
Key words: corruption, lobbyism, corruption lobbying, determinants

References

1. Jakubiak Mirończuk A. Lobbying in a democratic state of law – between meaning and Judgment / A. JakubiakMirończuk // PERSONA Y DERECHO. — 2015. — Vol. 1, no. 72, — P. 149–168. — DOI :10.15581/011.72.149-168
2. Колосова Н. М. Лоббизм и коррупция / Н. М. Колосова // Журнал российского права. — 2014. — № 2. — C. 53–59.
3. Годный С. П. Политический лоббизм как практика и фактор развития общественного сознания [Электронный ресурс] / С. П. Годный // Парадигма сознания. — 2015. — № 8 (11). — Режим доступа :http://oaji.net/articles/2016/1739-1453990866.pdf
4. Чорна М. Р. Лоббизм как социально-политический феномен [Электронный ресурс] / М. Р. Чорна, О. А. Заславська // Социум, наука, культура : материалы науч.интернетконф., Киев, 16 июня 2012 г. — Режим доступа :http://intkonf.org/chorna-m-r-kand-politichn-nauk-zaslavska-o-o-lobizm-yak-sotsialno-politichniy-fenomen/
5. Гвоздецкий В. Д. Коррупция – отображение состояния общественного организма / В. Д. Гвоздецкий // Внешняя торговля: экономика, финансы, право. — 2011. — № 3-4. — C. 124–132.
6. Томкина А. Принцип гласности процедуры принятия правовых актов Кабинета Министров Украины / А. Томкина // Право Украины. — 2004. — № 9. — С. 28–31.
7. Заславский А. Участие общественности в законотворческом процессе Украины / А. Заславский // Журнал ПАРЛАМЕНТ. — 2015. — № 3. — С. 2–40.
8. Антикоррупционная экспертиза нормативных правовых актов и их проектов (федеральный и региональные аспекты): монография / под. ред.
Н. А. Лопашенко. — М.: Юритинформ, 2011. — 248 с.
9. Орлов Ю. В. Криминологическая экспертиза нормативно-правовых актов их проектов: научно-методическое обеспечение :дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08 / Ю.В. Орлов. – Киев, 2010. – 257 с.
10. Schneider F. Shadow Economies: Size, Causes, and Consequences /
F. Schneider, D. H. Enste// Journal of Economic Literature. — 2000. — Vol. XXXVIII. — P. 77–114.
11. Harstand B. Bribes, lobbying, and development / B. Harstand, J. Svensson // American Political Science Review. — 2011. — Vol. 105, no.1, — P. 46–63. — DOI :10.1017/S0003055410000523
12. Мельник М. И. Взяточничество: общая характеристика, проблемы квалификации, совершенствование законодательства / Н. И. Мельник. — Киев : Парламентское изд-во, 2000. — 256 с.

Title: THE PLEDGE IN THE SYSTEM OF PRECAUTIONARY MEASURES OF THE CRIMINAL PROCESSAL LEGISLATION OF UKRAINE
Author(s): P. M. Malanchuk, V. I. Golovanova
Pages: 73-77

Full text

Abstract

When Ukraine became an independent country, when it started the development of a democratic and constitutional state there was a need of reforming all legislation, namely, criminal procedure. The Constitution of Ukraine guarantees to every member of society certain rights and freedoms. In the system of measures used by the state, one of the central places is occupied by the protection of human and civil rights and freedoms. Precautionary measures are actions, which are taken to prevent something unwanted taking place. A pledge is one of elements of the precautionary measures. The pledge is a bailment that conveys possessory title to property owned by a debtor (the pledgor) to a creditor (the pledgee) to secure repayment for some debt or obligation and to the mutual benefit of both parties. So, it affects the material sphere of life and does not touch other fundamental rights and freedoms and at the same time guarantees the achievement of the goal of precautionary measures. According to the activity of enforcement authorities, the pledge is applied extremely rarely. One of the reasons is the lack of development of the conceptual provisions of the implementation of this preventive measure in the context of judicial and legal reform, which determines the relevance of this study. The article analysis legal norms, with the aim of studying such issues: the notion of precautionary measures in view of the current Criminal Procedure Code, Scientific and Practical Commentary, etc.; the concept of a pledge, its contents, the procedure for the assignment. Also, the essence of the pledge is analyzed as an element of precautionary measures, according to special legal literature. The term “pledgor” is analyzed systemically, namely, who can be a pledgor and how it is regulated by the Criminal Procedure Code. The example of assignment of a mortgage in the USA is also described in the article.
Keywords: precautionary measures, pledge, criminal procedure, pledgor.

References

1. Бояров С. А. Арест, залог и досудебное расследование в уголовном судопроизводстве США. Российская юстиция.2006. No 2. С. 70–74
2. Грошевий Ю.М., Тацій В.Я., Туманянц А.Р. та ін. – Кримінальний процес : [підручник]/; за ред. В.Я. Тація, Ю.М. Грошевого, О.В. Капліної, О.Г. Шило. – X. : Право, 2013. – 824 с
3. Кримінальний процесуальний кодекс України [Електронний ресурс] : Режим доступу : http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/4651-17
4. Маланчук П. М., Пось А. А. Слідчий суддя і його роль у забезпеченні нагляду за дотриманням прав і свобод учасників кримінального провадження / П. М. Маланчук, А. А. Пось // Правові горизонти. – 2017. – С. 97-101.
5. Омельчук Л. В. Процесуальний статус слідчого судді в кримінальному процесі України /Л. В. Омельчук, Х. І. Клімковська // Вісник Академії адвокатури України. – 2014. – Т. 11, № 3. – С. 98-106.
6. Петров О. С. Актуальні питання застосування застави як різновиду запобіжного заходу за чинним Кримінальним процесуальним кодексом України /О. С. Петров// Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2017. – С. 110-112.
7. Постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження порядку внесення коштів на спеціальний рахунок у разі застосування застави як запобіжного заходу : від 11 січня 2012 р. No 15// Офіційний вісник України. 2012. – No 4. – Ст. 151
8. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення статті 150 Кримінально-процесуального кодексу України стосовно тяжкості злочину (справа про врахування тяжкості злочину при застосуванні запобіжного заходу). – [Електронний ресурс] : Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/v014p710-03
9. Тація В. Я., Пшонки В. П., Портнова А. В. – Кримінальний процесуальний кодекс України : наук.-практ. комент. : у 2 т. ; за заг. ред.. – Харків : Право, 2012.

Title: JUDICIAL PRECEDENT IN THE LEGAL SYSTEM OF UKRAINE AND CLASSICAL ENGLISH DOCTRINE. THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE JUDICIAL PRECEDENT
Author(s): Ye. A. Zherbykina
Pages: 78-84

Full text

Abstract

The chosen European integrational nature of Ukraine’s development and the process of adaptation of Ukrainian legislation to the EU standards creates the preconditions for a more in-depth study of the European traditions of law-making and the borrowing of a positive foreign experience on this issue. One of the urgent needs of our time is the need for judicial and legal reforms, the process of which started after the proclamation of independence and continues to this day.
The most widespread judicial precedent was obtained in countries with the Anglo-American system of law. Most domestic researchers investigating the problems of applying in the Ukrainian legislation of the judicial precedent and the issue of the correlation of the provisions of the current normative legal acts, prove the need for legislative consolidation of the judicial precedent as the official source of law in the state. Nevertheless, in Ukraine it is not officially recognized as a source of law.
In this paper, the relation between the categories of legal and judicial precedent and the types of existence of a precedent are determined. The essence, features and types of judicial precedent are analyzed.
Studying the judicial precedent, his place in the legal system of Ukraine and the possibility of introducing him as an official source of law, I will turn to the origins of this doctrine, which laid the basis for the establishment and functioning of case law in the world. They outlined that the precedent in the classical English sense has a well-established and established rule. The components of the judicial precedent, which are allocated within the limits of this doctrine, are investigated.
Taking into account all of the above, we believe that in order to create and develop progressive tendencies in the legislation of Ukraine, taking into account its Eurointegration character of development, the problem of determining the place of the judicial precedent in the domestic legal system becomes more and more relevant and requires comprehensive study and analysis.
Based on the results of scientific research by domestic researchers, we have made a general classification of the judicial precedent with a clear definition of criteria for classification and types of such a precedent. Therefore, in our opinion, in the conditions of European integration, for the domestic legal system, the use of a judicial precedent as a source of law is not impossible, and the study of this problem is relevant for domestic legal science.
Key words: legal precedent, judicial precedent, classical English doctrine, types of judicial precedent.

References

1. Анакіна Т.М. Судовий прецедент у праві Європейського Союзу: філософсько-правовий аспект : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.11. Харків, 2008. 21 с.
2. Великий енциклопедичний юридичний словник / за ред.. акад.. НАН України Ю. С. Шемшученка. 2-ге вид. переробл. і допов. Київ: Видавництво «Юридична думка», 2012. 1020 с.
3. Венгеров А.Б. О прецеденте толкования правовой нормы. Учёные записки ВНИИСЗ. – М., 1966. – Вып. 6. – С. 3 – 19.
4. Гураленко Н.А. Судовий прецедент в системі джерел права: філософсько-правовий аспект : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.12. – Львів, 2009. 21 с.
5. Демченко Г. В. Судебный прецедент. Варшава: Типография Варшавского Учебного округа, 1903. – 244 с.
6. Квятковська Б.І. Судовий прецедент: деякі теоретичні аспекти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2013. Випуск 21. Частина 2. Том 1. С.52-56.
7. Кросс Р. Прецедент в английском праве. Перевод с английского. М.: Юрид. лит., 1985. 238c.
8. Курило В., Панталієнко П. Судовий прецедент у правовій системі України: окремі аспекти практики реалізації. VisegradJournalonHumanRights. 2016. №5/1. С. 100-105.
9. ЛуцьЛ.А.Перспективи становлення судового прецеденту як джерела права України. Вісник центру суддівських студій. – № 6. – 2006. – С. 9 – 15
10. Лепетюк С. Співвідношення преюдиції та прецеденту / Степан Лепетюк // Вісник прокуратури. – 2010. – № 11 (112). – С. 95 – 98.
11. Малишев Б.В. Судовий прецедент у правовій системі Англії (теоретико-правовий аспект) : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.01. Київ, 2002. 19 с.
12. Марченко А.А. Судовий прецедент у правовій системі України (1991-2010 рр.), дисертація на здобуття наук. ступ. к.ю.н., спеціальність 12.00.01. Київ, 2015.
13.Марченко А.А. Поняття судового прецеденту та йогомісце у правовійсистеміУкраїни / А.А. Марченко // Митна справа – № 5 Ч. 2 Кн. 1. – 2013. – С. 26 – 32
14. Попов Ю. Ю. Прецедентне право у контекстізагальнообов’язковостісудовихрішень та українськіперспективи. Форум права. 2010. № 3. С. 351-363.
15. Сипулин С.В. Судебный прецедент какисточник права: дисс. … кандидата юридических наук: 12.00.01. / С.В. Сипулин. – Краснодар, 2008. –188 с.
16. Уолкер Р. Английскаяправовая система; пер. с англ. Москва: «Юридическаялитература», 1980. – 252 с.
17. Шевчук С.В. Загальнотеоретичні проблеми нормативності актів судової влади : дис. … докт. юрид. наук : спец. 12.00.01. Харків, 2008. 39 с.
18. Шевчук С. В. Судова правотворчість: світовий досвід і перспективи в Україні. К.: Реферат, 2007. 640 с.
19. Шершеневич Г.Ф. Общаятеория права. Учебноепособие (по изданию 1910 – 1912 гг.) / Г.Ф. Шершеневич. – М.: Юрист, 1995. – 805 с.
20.Хропанюк В.Н. Теориягосударства и права: Учебноепособие для ввысшихучебных заведений / Под ред. професора В.Г. Стрекозова – «Дабахов, Ткачёв Димов»,1995. – 384 с.
21.Цихоцкий А.В. Теоретические проблемы эффективности правосудия по гражданскимделам. – Новосибирск: Наука: Сиб. предприятие,1997. – 391 с
22. Янчук А. Перспективи узгодження кодексів України. Юридична практика. 2004. № 14(328). С. 13-17.
23. Salmond, JohnW. JurisprudenceortheTheoryoftheLaw / London, StevensandHaynes, BellYard, Templebar, 1902. – 673 pages
24. West’sEncyclopediaofAmericanLaw / JeffreyLehman, editor, ShirellePhelps, editor.2nd Edition. ThomsonGale. 2005. 6727 pages.

Title: LEGAL STATUS OF THE PROSECUTOR IN THE SYSTEM OF STATE AUTHORITIES OF UKRAINE
Author(s): V. V. Sukhonos, Ye. V. Mykhailovska
Pages: 85-91

Full text

Abstract

The article is devoted to the comprehensive study of the legal status of the prosecutor in the system of state authorities, namely, in the study of the content of the legal status and its constituent elements (rights, duties, legal responsibility, professional and non-professional behavior of the prosecutor) in accordance with the current legislation and reforms carried out in the system bodies of state power.
Proposed own interpretation of the contents of the legal status of the prosecutor in the system of state authorities. According to it, the content of the legal status of the public prosecutor in the system of state authorities includes the rights, duties, legal responsibility, professional and non-professional behavior of the prosecutor, who interact closely with each other and in combination provide a stable legal status of the prosecutor in the system of state authorities and execution the official functions entrusted to the prosecutor and the prosecutor’s office in accordance with the current legislation.
The prosecutor’s rights in the system of state authorities, prosecutor’s duties in the system of state authorities, professional and non-public behavior of the prosecutor in the system of state authorities, and the legal responsibility of the prosecutor in the system of state authorities are considered.
Key words: the legal status of the prosecutor, the content of the legal status of the prosecutor in the system of state authorities, the rights of the prosecutor, the duties of the prosecutor, the professional behavior of the prosecutor, the non-professional behavior of the prosecutor, the legal responsibility of the prosecutor.

References

1. Конституція України : Закон від 28.06.1996 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%.
2. Про прокуратуру : Закон, Перелік від 14.10.2014 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/sh.
3. Сухонос, В. В. Організаційно-правові проблеми кадрового забезпечення органів прокуратури [Текст]: автореферат… дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук, спец.: 12.00.10 – судоустрій; прокуратура та адвокатура / В. В. Сухонос. – Харків: Національна юридична академія України ім. Я. Мудрого, 1999. – 19 с.
4. Великий енциклопедичний юридичний словник / За ред. акад. НАН України Ю. С. Щемшученка. – 2-ге вид. переробл. і доповн. – К.: Вид-во “Юридична думка”, 2012. – 1020 с.
5. Теорія держави і права. Академічний курс: Підручник / За ред. О. В. Зайчука, Н. М. Оніщенко. – К.: Юрінком Інтер, 2006. – 688 с.
6. Остапчук В. В. Правовий статус прокурора: сутність і проблеми удосконалення / В. В. Остапчук // Вісник національної академії прокуратури – 2007. – 1. – С. 25-29.
7. Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/889-19.
8. Про затвердження Порядку проведення таємної перевірки доброчесності прокурорів в органах прокуратури : Генеральна прокуратура України; Наказ, Порядок, Реєстр від 16.06.2016 р. № 205 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0875-16/paran.
9. Кодекс професійної етики та поведінки прокурорів : Генеральна прокуратура України; Кодекс від 27.04.2017 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/rada/show/n0001900-17

Title: INSTITUTIONAL REFORM OF INTERNATIONAL INVESTMENT ARBITRATION: COMLIANCE WITH EU LAW
Author(s): O. V. Kryvetska
Pages: 92-98

Full text

Abstract

The paper deals with a new European Union’s approach to the institutional reform of the investor-state dispute settlement system. The article examines provisions of the EU-Canada and the EU-Singapore Free Trade Agreements and other EU’s FTAs that prescribes a new institutional model of the investor-state dispute settlement. Particular focus has been made on the recent case law of the European Court of Justice in respect of the consistency of the new model with the EU law. In particular, provides for the CJEU’s opinion on the EU-Singapore FTA provisions related to investor-state dispute settlement, and CJEU’s decision in Achmea v. Slovak Republic case. Author critically assesses a feasibility of successful enforcement of the institutional reform of the international investment arbitration system based on the new model of the European Union.
Keywords: institutional reform, investor-state dispute settlement, multilateral investment court, CETA, EU-Singapore FTA, Achmea case, Court of Justice of the EU.

References

1. World Investment Report 2018. Investment and New Industrial Policy. United Nations Conference on Trade and Development, available at: http://unctad.pdf.
2. Войтович С.А. (ред.). (2012), Международный инвестиционный арбитраж: некоторые тенденции и опыт Украины. К.: «Юстиниан”, 311 с.
3. Franck S.D, The Legitimacy Crisis in Investment Treaty Arbitration: Privatizing Public International Law Through Inconsistent Decisions (2005). Fordham Law Review, 73 (11), 1521-1625.
4. Investment in the TTIP and beyond – the path for reform. Concept Paper of the European Commission (2015), available at: http://trade.ec.europa.eu/doclib/html/153408.htm.
5. Comprehensive Economic and Trade Agreement, 21 September 2017, available at: http://www.international.gc.ca/.
6. EU-Singapore Trade and Investment Agreement. Authentic. Texts, April 2018), available at: http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=961.
7. EU-Vietnam Free Trade Agreement. Agreed text, January 2016 (Chapter 8), available at: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/february/tradoc_154210.pdf.
8. EU-Mexico Agreement, Agreement in Principle and its texts, available at: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2018/april/tradoc_156814.pdf.
9. Пропозиції ЄС щодо тексту Глави про інвестиції та торгівлі послугами Угоди про вільну торгівлі між ЄС та Чилі, 6 лютого 2018 р., режим доступу: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2018/february/tradoc_156589.pdf.
10. Joint Interpretative Instrument of the Comprehemsive Economic and Trade Agreement (CETA) between Canada and the European Union and its Member States. Note from by the General Secretariat of the Council to Permanent Representatives Committee Council, 27.10.2016, No. 1354 1/16.
11. Negotiating directives for a Convention establishing a multilateral court for the settlement of investment disputes, General Secretariat of the Council, 1 March 2018, 12981/17 ADD 1.
12. UNCITRAL Working Group III, Report on the work of its thirty-fifth session (New York, 23-27 April 2018 (A/CN.9/935).
13. Court of Justice of the European Union, Opinion, 16 May 2017, C-2/15).
14. Minister Reynders submits request for opinion on CETA, available at: https://diplomatie.belgium.be/en/newsroom/nen_ceta
15. European Union, Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, 13 December 2007, 2008/C115/01.
16. Achmea B.V. v. The Slovak Republic, Award, UNCITRAL, PCA Case No. 2008-13, 7 December 2012.
17. Agreement on encouragement and reciprocal protection of investments between the Kingdom of the Netherlands and the Czech and Slovak Federal Republic, 1991, available at: http://investmentpolicyhub.unctad.org/Download/TreatyFile/2080.
18. Slowakische Republik (Slovak Republic) v. Achmea B.V., Court (Grand Chamber) Judgment, 6 March 2018, C 284/16.
19. Slowakische Republik v Achmea BV, Opinion of the Advocate General Wathelet, 19 September 2017, C 284, available at: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=194583&doclang=EN.
20. Paulsson M. Revisiting the Idea of ISDS within the EU and an Arbitration Court: The Effect on Party Autonomy as the Main Pillar of Arbitration and the Enforceability of Arbitral Award (2018).
21. Risse J., Oehm M. The Aftermath of Achmea: Germany Requests Dismissal of Vattenfall Case After CJEU’s Achmea Decision (2018). Baker McKenzie Global Arbitration News, available at: https://globalarbitrationnews.com/afterus-achmea-decision/
22. Конвенція про порядок вирішення інвестиційних спорів між державами та іноземними особами від 18.05.1965 року (набрала чинності для України 16.03.2000), режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_060.
23. Gintalaite L., Hughes L., Ratifying CETA after ‘Achmea scandal’ is anti-European (2018), available at: https://euobserver.com/opinion/141748.
24. Commission of the European Communities v Ireland, Court (Grand Chamber), Judgment, 30 May 2006, C-459/03.
25. Romano С., Case C-459/03 Commission v. Ireland (2007). Loyola-LA Legal Studies Paper No. 2007-19. American Journal of International Law, Vol. 101.
26. Wittkopp K. Coment: EU should put a break.